Jedno centrum operacyjne – 23 lotniska. Tak wygląda przyszłość zarządzania ruchem powietrznym

Norwegia otwiera nowy rozdział w historii lotnictwa. Dzięki technologii opracowanej przez Indra Group, 23 regionalne lotniska są zarządzane z jednego, centralnego centrum operacyjnego w Bodø. To nie tylko oszczędność kosztów, ale także sposób na odciążenie przeciążonych hubów lotniczych i wsparcie lokalnych społeczności.
Lotnisko – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Lotnisko – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

W czasach, gdy świat skupia się na elektrycznych samolotach i taksówkach powietrznych, rozwój małych lotnisk może wydawać się niszowym tematem. Jednak ich znaczenie jest nieocenione. W Norwegii, kraju o rozległych i trudno dostępnych obszarach, małe lotniska i pasy startowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu dostępu do medycznych usług ratunkowych, a także w odciążeniu większych hubów lotniczych, które od lat zmagają się z przeciążeniem.

Czytaj też: Najbardziej niedostępne terytoria na Ziemi. Nie do wszystkich nawet latają samoloty

Indra Group, hiszpańska firma technologiczna, wprowadziła system InNOVA, który pozwala kontrolerom zarządzać wieloma lotniskami jednocześnie. Dzięki zautomatyzowanym wieżom kontroli ruchu lotniczego, jedno centrum w Bodø jest w stanie obsługiwać aż 23 lotniska w całej Norwegii. Technologia zapewnia pełen podgląd sytuacji lotniczej w czasie rzeczywistym, integrując dane o ruchu powietrznym, prognozach pogody oraz elektroniczne karty lotów.

Centrum operacyjne Indra pozwala na sterowanie wieloma lotniskami

Remote Tower Centre w lokalizacji Avinor Air Navigation Services w Bodø to największe tego typu centrum operacyjne na świecie. Ma 16 stacji kontrolnych, które mogą obsługiwać aż 48 lotnisk jednocześnie. Każda stacja pozwala kontrolerom na pełną kontrolę lotnisk, łącząc wszystkie niezbędne funkcje na jednym wyświetlaczu. System umożliwia także elastyczne przydzielanie lotnisk do poszczególnych stanowisk oraz bieżące zarządzanie operacjami.

Czytaj też: Samoloty supersoniczne powracają. NASA sprawi, że będą znacznie cichsze

Kluczowym elementem jest również specjalistyczny system komunikacji, który utrzymuje stały kontakt między załogami samolotów a personelem naziemnym, zapewniając płynność operacji.

Centrum operacyjne w Bodø pozwala na sterowanie ruchem w 23 norweskich lotniskach /Fot. Indra Group

Zdalne zarządzanie lotniskami to rozwiązanie, które eliminuje kosztowne inwestycje w infrastrukturę i personel w małych portach lotniczych. Dzięki temu lotniska regionalne mogą działać równie sprawnie, jak większe ośrodki, jednocześnie umożliwiając rozwój lokalnych połączeń lotniczych. W dłuższej perspektywie może to także obniżyć koszty podróży i zwiększyć dostępność lotów w regionach mniej uczęszczanych.

Technologia zdalnych wież kontrolnych może stać się standardem na całym świecie, szczególnie w miejscach, gdzie utrzymanie tradycyjnych wież kontroli lotów jest nieopłacalne. System InNOVA wskazuje drogę, jak radzić sobie z rosnącą liczbą pasażerów i potrzebą odciążenia głównych hubów.

Indra oferuje elastyczną platformę technologiczną dla wież zdalnych i cyfrowych i bierze udział w kilku innowacyjnych inicjatywach, w tym projektach typu “pod klucz” na lotniskach w Budapeszcie i Vancouver. Platforma technologiczna dla operacji wież zdalnych Avinor jest dostarczana we współpracy z Kongsberg Defense and Aerospace i ACAMS.