Chiński biznesmen zrównał Muska z ziemią. “Nigdy nie odniesie sukcesu”

Założyciel CATL (Contemporary Amperex Technology Limited), Robin Zeng, w ostrych słowach wypowiedział się na temat postaci Elona Muska – a w zasadzie jego planów dotyczących produkcji akumulatorów. Jego zdaniem droga, którą podąża Tesla jeśli chodzi o wytwarzane ogniwa prowadzi donikąd. 
Chiński biznesmen zrównał Muska z ziemią. “Nigdy nie odniesie sukcesu”

Istotnym wydarzeniem dla rozwoju należącej do Muska firmy było uruchomienie przed czterema laty zakładu, w którym miały być produkowane baterie w wariancie 4680. Taki akumulator jest stosowany w celu zasilania popularnego Cybertrucka, a w przeszłości zamontowano go nawet w części crossoverów Model Y. Wariant ten miał cechować się wyższą gęstością energii, przy jednoczesnych ograniczonych kosztach produkcji oraz łatwiejszym montażu. 

Czytaj też: Fani Harleya-Davidsona muszą zamknąć oczy. To dzieje się naprawdę

Pomimo niewątpliwych sukcesów Tesli na polu produkcji elektrycznych samochodów oraz zasilających je akumulatorów, nie wszyscy są zachwyceni poczynaniami tej firmy. Wspomniany Robin Zeng stwierdził wręcz, że powiedział Muskowi o swojej opinii na temat jego działań w czasie rozmowy w cztery oczy. Południowoafrykański biznesmen rzekomo skwitował tę kwestię grobową ciszą. 

Jak twierdzi założyciel CATL, w czasie debaty z Muskiem wyjaśnił mu, iż akumulator 4680 się nie sprawdzi. Dlaczego? Bo jego rozmówca, choć świetnie zna się na chipach, sprzęcie czy oprogramowaniu, to rzekomo nie ma większego pojęcia o elektrochemii. A ta odgrywa bardzo istotną rolę w projektowaniu ogniw stosowanych na potrzeby produkcji akumulatorów. 

Założyciel chińskiej firmy CATL, Robin Zeng, stwierdził, że Elon Musk sam często nie wierzy w swoje zapewnienia. Nie lubi jednak, gdy ktoś zwraca uwagę na brak realizmu co do jego planów

Na tym krytyka Muska się nie kończy, ponieważ chiński biznesmen dodaje, że jednym z jego problemów jest składanie zbyt wygórowanych, a przez to nierealistycznych obietnic. Kiedy coś realnie powinno potrwać pięć lat, zdaniem słynnego miliardera da się to zrobić w ciągu dwóch lat. Przykład? Autonomiczne pojazdy Tesli, które już od dziesięciu lat miały samodzielnie poruszać się po drogach. W rzeczywistości ten punkt zostanie spełniony najwcześniej w 2026 roku, gdy do sprzedaży trafi Cybercab.

Czytaj też: Światło zamiast spalin. Przełomowa metoda produkcji wodoru

Według Zenga biznesmen z RPA sam nie do końca wierzy w część swoich przekonań. Problem w tym, że jeśli ktoś mu przedstawi własny (powątpiewający) punkt widzenia, to będzie miał z Muskiem problemy. Do spotkania obu panów doszło w Pekinie w kwietniu, przy czym ich rozmowy mają rzekomo miejsce relatywnie często. Akumulator Tesli w wariancie 4680 wykorzystuje chemię litowo-jonową z katodą niklowo-kobaltowo-manganową. Z kolei CATL zajmuje się produkcją ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. Poza tym niedawno Chińczycy wprowadzili na rynek baterię sodowo-jonową, która jest jeszcze tańsza w produkcji od ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. I choć nietrudno odnieść wrażenie, że wypowiedzi Zenga to po części element biznesowych (nie)uprzejmości, to zarazem część zarzutów wobec Muska okazuje się zaskakująco powtarzalna.