Freevoy Hybrid Battery to nowoczesna hybrydowa “superbateria”, która jest odpowiedzią na rosnące potrzeby użytkowników pojazdów typu EREV (Extended Range Electric Vehicle) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Nowa technologia eliminuje dotychczasowe problemy związane z krótkim zasięgiem i ograniczonymi możliwościami ładowania hybrydowych pojazdów.
Czytaj też: Aż 1600 km na jednym ładowaniu! Taki akumulator do samochodów elektrycznych może zapoczątkować rewolucję
Wychodząc znacznie poza jednodniową jazdę wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, do której zoptymalizowano wiele hybryd typu plug-in, CATL twierdzi, że pojazdy wyposażone w Freevoy Super Hybrid mogą jeździć cały tydzień, szacując zasięg na 400 km. Firma nie podała pojemności innowacyjnego akumulatora, a na wspomniany zasięg maksymalny będzie miało wpływ kilka innych czynników, np. moc silnika czy warunki jazdy.
Nowy akumulator CATL do samochodów hybrydowych – ja już czekam
Freevoy to nie tylko “superhybryda” ze względu na pojazdy, do których jest przeznaczona, ale także ze względu na swoją chemię. Wykorzystuje architekturę AB firmy CATL, łącząc baterie sodowo-jonowe i litowo-jonowe w jednym pakiecie w określonym stosunku. Poprawia to wydajność w niskich temperaturach, wydłużając zakres niskich temperatur o deklarowane 5 proc. i zapewniając płynne wrażenia z jazdy do -20oC. Kiedy przychodzi czas na ładowanie, ogniwo Freevoy korzysta z technologii 4C firmy CATL, w 10 minut uzupełniając energię potrzebną do przejechania 280 km.
Czytaj też: Nie ma anody, a i tak naładuje się do poziomu 80 procent w 15 minut. Ten akumulator to prawdziwy gamechanger
Szacunkowe 400 km akumulatora CATL jest kilkakrotnie większe niż zasięgi obecnej generacji PHEV, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Na przykład w USA zasięgi całkowicie elektryczne nowych modeli PHEV 2023/24 wynoszą maksymalnie 82 km (np. Range Rover P440e) – nieco ponad 20 proc. zasięgu deklarowanego przez CATL. A to i tak wyjątek potwierdzający regułę, bo zasięg większości PHEV mieści się w przedziale 32-64 km.
Kontrast nie jest tak wyraźny w Chinach, gdzie więcej pojazdów PHEV osiąga łączny zasięg powyżej 1000 km. Całkowicie elektryczny komponent tych zasięgów znacznie się różni w zależności od pojazdu, ale Voyah Free 318 zdobył koronę ogólnego zasięgu elektrycznego PHEV kilka miesięcy temu, deklarując zasięg 318 km, co stanowi już około 80 proc. celu CATL.
Przewaga sodowo-jonowej technologii Freevoy nad tradycyjnymi rozwiązaniami litowo-jonowymi to przede wszystkim większa dostępność surowców oraz mniejszy wpływ na środowisko podczas produkcji. Sód, będący bardziej powszechnym pierwiastkiem niż lit, jest znacznie tańszy i dostępny na całym świecie, co nie tylko obniża koszty produkcji, ale również sprawia, że technologia ta jest bardziej przystępna dla masowego rynku.
Freevoy jest krokiem w stronę bardziej zrównoważonego transportu. CATL podkreśla, że technologia ta nie tylko zwiększa praktyczność i komfort użytkowników, ale również ma na celu zmniejszenie śladu węglowego. W miarę jak przepisy stają się coraz bardziej restrykcyjne, a kraje i producenci stawiają na pojazdy niskoemisyjne, Freevoy może znacząco przyspieszyć przejście na ekologiczne pojazdy hybrydowe.
Ciekawe, czy giganci motoryzacyjni skupią się na wykorzystaniu Freevoy do zwiększenia całkowitego zasięgu do szalonych liczb, czy też bardziej na przesunięciu zależności na stronę elektryczną poprzez zmniejszenie rozmiaru silnika ICE i/lub pojemności paliwa.
CATL twierdzi, że nowy akumulator jest już włączany do krajowych modeli marek, takich jak Li Auto, Avatr i Deepl. Oczekuje się, że do przyszłego roku łącznie 30 modeli pojazdów hybrydowych z akumulatorami Freevoy będzie gotowych do wprowadzenia na rynek. Inne marki, które mają włączyć nowy akumulator, to Geely, Chery, GAC i Voyah.