Bugatti: historia marki
Bugatti jest dziełem jednego człowieka. Ettore Arco Isidoro Bugatti, bo o nim mowa, był synem projektanta mebli i biżuterii. Swoje pierwsze pojazdy tworzył już jako nastolatek – w wieku 17 lat, zamontował silnik tłokowy na ramie 3-kołowego roweru.
Talent młodego konstruktora dostrzegł i docenił baron de Dietrich, jednak ta współpraca nie okazała się owocna. Młody Bugatti nie zniechęcał się i w 1909 roku postanowił otworzyć własną firmę w miejscowości Molsheim.
Początkujący przedsiębiorca nie miał kapitału, dzięki któremu mógłby zatrudnić wykwalifikowaną kadrę projektowo-inżynierską. W jego zakładzie pracowali prości robotnicy, tym bardziej zaskakiwał fakt, że już pierwsze samochody, sygnowane nazwiskiem utalentowanego Włocha, były określane jako perfekcyjnie wykonane.
Na początku XX wieku, wyścigi samochodowe cieszyły się rosnącą popularnością, jednak w tamtych czasach był to bardziej show niż poważna rywalizacja sportowa. Ettore Bugatti postanowił jednak podejść do tematu poważnie, co zaowocowało wielkim pasmem sukcesów. Aż do wojny samochody Bugatti seryjnie “meldowały się” na czołowych pozycjach we wszystkich najważniejszych wyścigach. O tym, jak ważne dla konstruktora były wyścigi, najlepiej świadczy fakt, że to właśnie samochód sygnowany nazwiskiem Bugatti po raz pierwszy korzystał z doładowania mechanicznego.
O ile już pierwsze samochody Bugatti były określane jako perfekcyjne maszyny sportowe, to na swój największy sukces, Ettore musiał poczekać do 1921 roku. Podczas GP Brescii, samochody Bugatti (model T12, napędzany silnikiem o pojemności 1,5 litra) osiągnęły linię mety na 4 pierwszych miejscach!
W 1924 roku, rozpoczęła się era modelu T35. Maszyna królowała na trasach obiektów wyścigowych aż do 1929 roku.
Drogowe modele Bugatti były podobne do wyścigowych maszyn, także pod względem osiągów i precyzji prowadzenia. Oferowały jednak coś więcej niż tylko prędkość. Tym czymś był luksus. Jednym z najwybitniejszych dzieł firmy pozostaje zaprezentowany w 1936 roku, model Type 57SC Atlantic.
Ettore Bugatti chciał konkurować z najlepszymi. Spełnieniem jego ambicji był model Type 41 Royale. Ogromna maszyna mierzyła 6,5 metra długości, a masę 3 ton napędzała jednostka o pojemności 12,7 litra, generująca 300 KM! W 1929 roku!
Jak na ironię, najwspanialszy model firmy stał się początkiem jej końca. Royale był produkowany w czasach wielkiego kryzysu, nie należy zatem dziwić się, że samochód nie zyskał dużego zainteresowania.
Po wybuchu II wojny światowej, firma przerwała produkcję. W 1947 roku, zmarł Ettore Bugatti, a jego firma zniknęła z rynku.
4 lata później, próby przywrócenia świetności Bugatti podjęła się firma Ghia, projektująca i produkująca nadwozia. Niestety, model T101 Roadster daleki był od oryginalnych dzieł Ettore. Powstało tylko 7 egzemplarzy tego samochodu. Bez echa przeszedł też Typ 251 i w rezultacie, kultowa marka zniknęła z rynku na kolejne lata.
Prawdziwy powrót Bugatti jest datowany na początek lat 90., kiedy grupa włoskich konstruktorów stworzyła obłędny model EB 110 GT. Samochód był piekielnie szybki, ekskluzywny i czuć w nim było ducha Bugattiego. Powstało tylko 126 egzemplarzy supersportowego samochodu, wliczając w to ekstremalną wersję SS. W 1993 roku, zaprezentowano luksusową limuzynę EB 112. Udało się zmontować tylko 3 przedprodukcyjne prototypy. w 1995 roku, marka Bugatti zbankrutowała.
Prawa do używania nazwy i logo firmy nabył Volkswagen. Przez lata, prezentowano prototypowe modele, by w 1999 roku pokazać światu model, który miał wstrząsnąć rynkiem aut supersportowych. 6 lat później, Volkswagen wdrożył Bugatti Veyron do produkcji. Samochód dysponował 16-cylindrowym silnikiem, generującym 1001 KM.
Bugatti: modele
Samochód Bugatti, który obecnie pełni funkcję “podstawowego” modelu, to Chiron. Samochód jest wyposażony w 8-litrowy silnik W16, generujący 1500 KM. Na bazie Chirona, powstało kilka limitowanych modeli – Divo, Centodieci i La Voiture Noire.
Bugatti: ile kosztuje?
Ile kosztuje Bugatti? Cena ekskluzywnych samochodów dalece wykracza poza możliwości finansowe przeciętnej osoby. Za model Chiron trzeba zapłacić niemal 2 650 000 euro.
Modele limitowane zostały już sprzedane i najprawdopodobniej, ich produkcja nie zostanie wznowiona. Divo wyceniono na 5 mln euro, Centodieci na ponad 7,8 mln euro. Katalogowa cena La Voiture Noire to 11 mln euro, ale samochód został sprzedany za znacznie wyższą kwotę. Podobno, nabywca zapłacił astronomiczne 16,5 mln euro, co przekłada się na ponad 71 mln zł.
Bugatti to wspaniałe samochody, których posiadanie stanowi przywilej najbogatszych tego świata. Dotyczy to zarówno modeli historycznych, jak i współczesnych.
Bugatti: ciekawostki
Ettore Bugatti jest autorem pierwszego samochodu, którego silnik korzystał z doładowania mechanicznego.
Podobno, powstanie modelu Royale było podyktowane urażoną dumą Ettore. W rozmowie z wielkim konstruktorem, jedna z dam miała powiedzieć, że nigdy nie powstanie samochód bardziej luksusowy niż Rolls-Royce. Bugatti miał wziąć te słowa na poważnie.
Ettore Bugatti, już na początku XX wieku zaprojektował samochód o napędzie elektrycznym. Niestety, pomysł upadł, a kilka wyprodukowanych prototypów, nie przetrwało.
W 1987 roku, jeden z egzemplarzy Bugatti Royale trafił na aukcję. Samochód został sprzedany za kwotę 15 mln dolarów,
Model Royale był napędzany 13-litrowym silnikiem. Firma Bugatti wyprodukowała więcej jednostek napędowych niż egzemplarzy kultowego modelu, w związku z czym, nadwyżka znalazła zastosowanie jako źródło napędu pociągu ekspresowego Trans Europa Express.
Jak wynika z danych firmy Bugatti, przeciętny nabywca niezwykłej maszyny ma w swojej kolekcji średnio 84 samochody, posiada 3 samoloty i minimum 1 jacht.
Atrapa chłodnicy modelu Veyron jest wykonana z tytanu. W prototypowych egzemplarzach, ten element był wytwarzany z aluminium, jednak w trakcie testów z dużą prędkością, na grill często wpadały ptaki, doszczętnie go niszcząc. Zaszła zatem konieczność użycia wytrzymalszego metalu.
Wymiana oleju w modelu Veyron kosztuje… 21 tysięcy dolarów.
Na każdym egzemplarzu modelu Veyron, Volkswagen, który obecnie jest właścicielem marki Bugatti, stracił 6,27 mln dolarów. Legenda nie powróciła jednak do życia po to by generować bezpośrednie dochody. Bugatti to pokaz możliwości technologicznych koncernu i najbardziej prestiżowa wizytówka.
Bugatti La Voiture Noire zyskało status najdroższego nowego auta. Samochód został sprzedany za 16,5 mln euro.
Bugatti: nagrody
Żaden samochód Bugatti nie został laureatem popularnych nagród i nic dziwnego – na te auta może sobie pozwolić zaledwie garstka osób, zatem jury nie bierze ich pod uwagę. Mówiąc o nagrodach Bugatti, należy raczej wskazać na tytuły, które padły łupem niezwykłych maszyn.
1992 – Bugatti EB 110 GT ustanowiło rekord przyspieszenia do 100 km/h, osiągając czas 3,46 sekundy. Ten sam model osiągnął najwyższą prędkość maksymalną wśród samochodów drogowych – 342 km/h. Niebawem, nowy rekord ustanowił model EB 110 SS, osiągając 100 km/h po upływie 3,26 sekundy i prędkość maksymalną 351 km/h.
1992 – Bugatti EB 110 SS, dostosowane do zasilania gazem ziemnym, osiągnęło 344,7 km/h i tym samym zostało najszybszym samochodem, napędzanym tym paliwem.
1995 – Bugatti EB 110 SS ustanowiło rekord prędkości na lodzie, osiągając 296,34 km/h.
2005 – model Veyron 16.4 rozpędził się do 408 km/h, ustanawiając nowy rekord w kategorii samochodów drogowych.
2010 – nowy rekord ustanowił Bugatti Veyron Super Sport, osiągając 431 km/h.
2017 – Bugatti Chiron rozpędził się od 0 do 400 km/h, a następnie wyhamował do 0, w czasie 41,96 sekundy, ustanawiając nowy rekord świata.
2019 – model Chiron Super Sport 300+ rozpędził się do 490,484 km/h, zostając pierwszym produkcyjnym samochodem, który przekroczył barierę 300 mil.