Bosch wypowiada wojnę złodziejom! Nowa blokada zmienia rower w cyfrową fortecę

Bateria to serce roweru elektrycznego, a jednocześnie łakomy kąsek dla złodziei. Bosch eBike Systems zaprezentował na targach CES 2025 rozwiązanie, które może zmienić reguły gry – system Battery Lock.
System Bosch Battery Lock ochroni nasze e-rowery

System Bosch Battery Lock ochroni nasze e-rowery

Kradzieże rowerów elektrycznych to prawdziwa zmora ich właścicieli. Szczególnie narażone na zniknięcie są akumulatory – drogie, łatwe do demontażu i cenne na czarnym rynku. Firma Bosch eBike Systems zaprezentowała w Las Vegas nowatorską funkcję Battery Lock, która cyfrowo blokuje baterię, czyniąc ją niezdatną do użytku poza oryginalnym pojazdem.

Czytaj też: Nowy silnik Bosch Performance Line CX. Król napędów e-MTB ma się świetnie

Gregor Dasbach, dyrektor działu Digital Business w Bosch eBike Systems, mówi:

Akumulator to jeden z kluczowych elementów roweru elektrycznego. Battery Lock, czyli inteligentna funkcja bezpieczeństwa, pomaga rowerzystom jeszcze skuteczniej chronić pojazd przed kradzieżą. Rozszerzenie naszej oferty cyfrowych zabezpieczeń to kolejny krok do realizacji wizji przyszłości, w której żaden rower elektryczny z systemem Bosch nie zostanie skradziony.

Bosch sprawi, że baterie e-rowerów staną się bezużyteczne po kradzieży

Przenośne baterie e-rowerów, takie jak PowerTube czy PowerPack, są standardowo chronione zamkiem mechanicznym. Funkcja Battery Lock wprowadza jednak dodatkowy poziom zabezpieczeń, tym razem w postaci cyfrowej blokady. Po jej aktywowaniu w aplikacji eBike Flow akumulator automatycznie się blokuje, gdy rower zostaje wyłączony. Jeśli taki zablokowany akumulator trafi do innego roweru z systemem Bosch, wspomaganie silnika nie uruchomi się, co czyni pojazd bezużytecznym dla złodzieja. Tym samym próby odsprzedaży kradzionych baterii tracą sens, a ryzyko kradzieży znacząco maleje.

Czytaj też: Lekki silnik Bosch i potężne zawieszenie. Oto nowy Commencal Meta Power SX

Battery Lock pozwala na korzystanie z kilku cyfrowych kluczy jednocześnie – zarówno smartfona z aplikacją eBike Flow, jak i wyświetlaczy Kiox 300 czy Kiox 500. Dzięki temu użytkownik może wygodnie zarządzać zabezpieczeniami roweru bezpośrednio z poziomu aplikacji. Funkcję można łatwo wyłączyć, jeśli właściciel zdecyduje się udostępnić baterię innym osobom, np. rodzinie lub znajomym. Co ważne, system jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi akumulatorami Bosch wchodzącymi w skład Inteligentnego Systemu, a także wspiera dodatkowe konfiguracje, takie jak DualBattery czy PowerMore 250 Range Extender.

Battery Lock to rozwiązanie, które ma zniechęcić złodziei

Battery Lock to kolejny element cyfrowego arsenału zabezpieczeń, jaki Bosch oferuje właścicielom e-rowerów. Funkcja eBike Lock pozwala zamienić smartfon lub wyświetlacze Kiox 300 i Kiox 500 w cyfrowy klucz, który aktywuje wspomaganie silnika, co skutecznie uniemożliwia jego użycie przez nieuprawnione osoby. Dla tych, którzy obawiają się o lokalizację swojego roweru, Bosch opracował eBike Alarm – system ostrzegawczy, który nie tylko uruchamia sygnał dźwiękowy w przypadku podejrzanych działań, ale także wysyła powiadomienie push na telefon właściciela i rozpoczyna śledzenie pojazdu w czasie rzeczywistym. Z kolei eBike Pass działa niczym cyfrowa karta pojazdu – zawiera wszystkie kluczowe informacje o rowerze, ułatwiając szybki dostęp do jego historii, co może okazać się nieocenione przy zgłoszeniu kradzieży lub sprzedaży pojazdu.

Premiera Battery Lock zaplanowana jest na lato 2025 roku. Funkcja będzie dostępna w ramach subskrypcji Flow+ i możliwa do zainstalowania bezprzewodowo w każdym rowerze elektrycznym Bosch wyposażonym w Inteligentny System.

Nielegalny handel bateriami kwitnie głównie na platformach aukcyjnych i w serwisach społecznościowych. Jeśli cyfrowe blokady, takie jak Battery Lock, staną się standardem, rynek ten może zniknąć. To dobra wiadomość nie tylko dla właścicieli e-rowerów, ale także dla policji, która zmaga się z falą zgłoszeń o kradzieżach. Bosch pokazuje, że technologia może być kluczem do zwiększenia bezpieczeństwa w miastach przyszłości.