Kradzieże rowerów elektrycznych to prawdziwa zmora ich właścicieli. Szczególnie narażone na zniknięcie są akumulatory – drogie, łatwe do demontażu i cenne na czarnym rynku. Firma Bosch eBike Systems zaprezentowała w Las Vegas nowatorską funkcję Battery Lock, która cyfrowo blokuje baterię, czyniąc ją niezdatną do użytku poza oryginalnym pojazdem.
Czytaj też: Nowy silnik Bosch Performance Line CX. Król napędów e-MTB ma się świetnie
Gregor Dasbach, dyrektor działu Digital Business w Bosch eBike Systems, mówi:
Akumulator to jeden z kluczowych elementów roweru elektrycznego. Battery Lock, czyli inteligentna funkcja bezpieczeństwa, pomaga rowerzystom jeszcze skuteczniej chronić pojazd przed kradzieżą. Rozszerzenie naszej oferty cyfrowych zabezpieczeń to kolejny krok do realizacji wizji przyszłości, w której żaden rower elektryczny z systemem Bosch nie zostanie skradziony.
Bosch sprawi, że baterie e-rowerów staną się bezużyteczne po kradzieży
Przenośne baterie e-rowerów, takie jak PowerTube czy PowerPack, są standardowo chronione zamkiem mechanicznym. Funkcja Battery Lock wprowadza jednak dodatkowy poziom zabezpieczeń, tym razem w postaci cyfrowej blokady. Po jej aktywowaniu w aplikacji eBike Flow akumulator automatycznie się blokuje, gdy rower zostaje wyłączony. Jeśli taki zablokowany akumulator trafi do innego roweru z systemem Bosch, wspomaganie silnika nie uruchomi się, co czyni pojazd bezużytecznym dla złodzieja. Tym samym próby odsprzedaży kradzionych baterii tracą sens, a ryzyko kradzieży znacząco maleje.
Czytaj też: Lekki silnik Bosch i potężne zawieszenie. Oto nowy Commencal Meta Power SX
Battery Lock pozwala na korzystanie z kilku cyfrowych kluczy jednocześnie – zarówno smartfona z aplikacją eBike Flow, jak i wyświetlaczy Kiox 300 czy Kiox 500. Dzięki temu użytkownik może wygodnie zarządzać zabezpieczeniami roweru bezpośrednio z poziomu aplikacji. Funkcję można łatwo wyłączyć, jeśli właściciel zdecyduje się udostępnić baterię innym osobom, np. rodzinie lub znajomym. Co ważne, system jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi akumulatorami Bosch wchodzącymi w skład Inteligentnego Systemu, a także wspiera dodatkowe konfiguracje, takie jak DualBattery czy PowerMore 250 Range Extender.
Battery Lock to kolejny element cyfrowego arsenału zabezpieczeń, jaki Bosch oferuje właścicielom e-rowerów. Funkcja eBike Lock pozwala zamienić smartfon lub wyświetlacze Kiox 300 i Kiox 500 w cyfrowy klucz, który aktywuje wspomaganie silnika, co skutecznie uniemożliwia jego użycie przez nieuprawnione osoby. Dla tych, którzy obawiają się o lokalizację swojego roweru, Bosch opracował eBike Alarm – system ostrzegawczy, który nie tylko uruchamia sygnał dźwiękowy w przypadku podejrzanych działań, ale także wysyła powiadomienie push na telefon właściciela i rozpoczyna śledzenie pojazdu w czasie rzeczywistym. Z kolei eBike Pass działa niczym cyfrowa karta pojazdu – zawiera wszystkie kluczowe informacje o rowerze, ułatwiając szybki dostęp do jego historii, co może okazać się nieocenione przy zgłoszeniu kradzieży lub sprzedaży pojazdu.
Premiera Battery Lock zaplanowana jest na lato 2025 roku. Funkcja będzie dostępna w ramach subskrypcji Flow+ i możliwa do zainstalowania bezprzewodowo w każdym rowerze elektrycznym Bosch wyposażonym w Inteligentny System.
Nielegalny handel bateriami kwitnie głównie na platformach aukcyjnych i w serwisach społecznościowych. Jeśli cyfrowe blokady, takie jak Battery Lock, staną się standardem, rynek ten może zniknąć. To dobra wiadomość nie tylko dla właścicieli e-rowerów, ale także dla policji, która zmaga się z falą zgłoszeń o kradzieżach. Bosch pokazuje, że technologia może być kluczem do zwiększenia bezpieczeństwa w miastach przyszłości.