Co za widok! Rodzina rzadkich panter sfilmowana po raz pierwszy w historii

Fotopułapki z indonezyjskiego Borneo zarejestrowały rzadką panterę mglistą z jej dwoma młodymi. To pierwsze takie nagranie w historii.
Borneańska pantera mglista /Fot. Wikimedia Commons

Pracownicy organizacji Orangutan Foundation rozmieścili fotopułapki w całym Parku Narodowym Tanjung Puting na indonezyjskim Borneo, w celu obserwacji zagrożonych gatunków. Choć borneańska pantera mglista (Neofelis diardi borneensis) została kilkakrotnie zarejestrowana na podobnych nagraniach, nigdy wcześniej nie udało się dostrzec matki z potomstwem. To dobra informacja, bo pokazuje, że populacja tych rzadkich dzikich kotów się rozmnaża.

Czytaj też: Jak polują lamparty? Wreszcie to zobaczyliśmy

Anxious Yoga Perdana, kierownik ds. badań z Orangutan Foundation, mówi: ,

Pantera mglista jest gatunkiem nadrzewnym i doskonałym myśliwym na ziemi, który odgrywa ważną rolę w utrzymaniu ekosystemu. Jako jeden z najrzadszych gatunków do znalezienia, możliwość zobaczenia samicy i młodych daje nam dowód, że są zdrowe i aktywnie się rozmnażają.

Piękna borneańska pantera mglista z młodymi na wyjątkowym wideo

Borneańska pantera mglista jest jednym z dwóch podgatunków sundajskiej pantery mglistej w Indonezji. Drugi, zwany sumatrzańską panterą mglistą (Neofelis diardi diardi), żyje na wyspie Sumatra. Pantery mgliste są bardzo rzadkie do zobaczenia na wolności. Ich podatność na wyginięcie jest zwiększana przez niski wskaźnik rekrutacji, co oznacza, że mniej dorosłych osobników rodzi i wychowuje potomstwo, które żyje wystarczająco długo, aby dołączyć do populacji rozrodczej w wieku dwóch lat.

Czytaj też: Tygrysica upolowała krokodyla, teraz rodzina ma ucztę. Niesamowite nagranie

Borneańskie pantery mgliste mają wyraźne plamki i podwójny pas grzbietowy. Są niesamowicie zwinnymi myśliwymi leśnymi, których kostki mogą obracać się o 180o, aby schodzić z drzew głową do przodu. Zazwyczaj żywią się małpami, kotami i gryzoniami.

Borneańska pantera mglista jest klasyfikowana jako zagrożona przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN). Borneo ma jeden z najwyższych wskaźników wylesiania na świecie. W latach 1973–2015 las na Borneo zmniejszył się o 50 proc. z powodu wylesiania, zgodnie z badaniem z 2020 r. Jako gatunek zależny od lasu, utrata siedlisk spowodowana wylesianiem zmniejszyła populację panter prawdopodobnie do mniej niż 1/3 w ostatnich latach.

Od ponad 30 lat Orangutan Foundation pracuje nad ratowaniem krytycznie zagrożonych orangutanów, chroniąc ich siedlisko w lasach tropikalnych, współpracując z lokalnymi społecznościami oraz promując badania i edukację.