BMW wprowadza rewolucyjne akumulatory Gen6. Większy zasięg, szybsze ładowanie i niższe koszty produkcji

BMW wprowadza nową generację akumulatorów, które mogą odmienić przyszłość EV. Dzięki innowacyjnej architekturze ogniw elektryczne modele zyskają nawet o 30 proc. większy zasięg, 20 proc. wyższą gęstość energii oraz znacząco niższe koszty produkcji – nawet o połowę.
Nadchodzą nowe akumulatory BMW /Fot. BMW

Nadchodzą nowe akumulatory BMW /Fot. BMW

BMW ogłosiło plany rozpoczęcia masowej produkcji nowej generacji akumulatorów elektrycznych Gen6 w Chinach już w 2026 roku. Wykorzystają one nową architekturę opartą na cylindrycznych ogniwach niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC), Gen6 zapewnią o 30 proc. większy zasięg od Gen5, co w modelu BMW iX xDrive 60 przekłada się na dodatkowe 207 km, zwiększając maksymalny zasięg do 893 km.

Czytaj też: Niepalne akumulatory nadchodzą. Nowa era magazynowania energii

Ponadto, nowa architektura pozwala na ładowanie szybsze o 30 proc., umożliwiając dodanie 299 km zasięgu w ciągu zaledwie 10 minut. Akumulatory te cechują się również o 20 proc. wyższą gęstością energii, a dzięki optymalizacji procesów produkcyjnych oraz zastosowaniu nowoczesnych materiałów koszty produkcji spadną nawet o 50 proc. w porównaniu do obecnych modeli.

Nowe akumulatory BMW zwiastują kolejną erę EV

Nowe akumulatory Gen6 wykorzystują cylindryczne ogniwa o dużych wymiarach, co stanowi znaczący postęp w stosunku do modułowej konstrukcji akumulatorów. Są one wydajniejsze energetycznie, co ułatwia ich integrację z konstrukcją pojazdu. BMW opracowało dwie wersje cylindrycznych ogniw: 4695 o średnicy 46 mm i wysokości 95 mm, przeznaczone do mniejszych modeli, takich jak sedany i coupé, oraz 46120 o średnicy 46 mm i wysokości 120 mm, dedykowane dla większych pojazdów, takich jak crossovery i SUV-y.

Czytaj też: Niesamowity zwrot akcji, akumulatory do elektryków żyją własnym życiem

Nowa architektura umożliwia bezpośrednie wbudowanie ogniw w konstrukcję podwozia, co zwiększa integralność strukturalną pojazdu oraz optymalizuje przestrzeń wewnętrzną. Innowacyjne podejście pozwala na bardziej aerodynamiczne kształty nadwozia, co dodatkowo zwiększa efektywność energetyczną.

Produkcja nowych akumulatorów ruszy już w 2026 r.

Akumulatory Gen6 są zaprojektowane na platformie 800V, co zapewnia znaczny wzrost wydajności oraz umożliwia znacznie szybsze ładowanie. Dzięki temu czas ładowania skraca się o 30 proc., co pozwala na dodanie 299 km zasięgu w zaledwie 10 minut. Efektywność energetyczna wzrasta o 20 proc., co przekłada się na większy zasięg przy tym samym zużyciu energii. Nowe akumulatory posiadają również dwukierunkową zdolność ładowania, co umożliwia wykorzystanie pojazdu jako mobilnego źródła energii.

BMW podjęło strategiczną współpracę z chińskimi gigantami branży baterii – CATL i EVE Energy – aby uruchomić masową produkcję akumulatorów Gen6. Start zaplanowano na 2026 rok, a nowe ogniwa zasilą pojazdy kolejnej generacji, w tym BMW iX3 oraz modele z linii Neue Klasse. Innowacyjne baterie trafią również do samochodów marek Mini i Rolls-Royce, które będą korzystać z zaawansowanej architektury i platformy 800V.

BMW chce uniezależnić się od dostawców akumulatorów do EV /Fot. BMW

Oprócz innowacyjnych akumulatorów, BMW rozwija również asynchroniczne silniki (ASM) dla osi przedniej, które będą dostępne w dwóch konfiguracjach mocy: 161 KM oraz 241 KM. Nowe silniki ASM są lżejsze i bardziej efektywne, co zmniejsza straty energii oraz poprawia ogólną wydajność pojazdu. Pozwalają one na zastosowanie napędów trój- i czteromotorowych, co znacznie zwiększa możliwości konfiguracji układu napędowego w porównaniu do obecnych opcji jedno- i dwusilnikowych. Dzięki temu BMW oferuje większą elastyczność w projektowaniu napędów oraz poprawia osiągi swoich pojazdów elektrycznych.

Nowa generacja akumulatorów Gen6 ma na celu maksymalizację efektywności oraz optymalizację przestrzeni wewnętrznej pojazdów elektrycznych. Bezpośrednia integracja ogniw z podwoziem pozwala na uzyskanie bardziej aerodynamicznych kształtów nadwozia, co dodatkowo zwiększa efektywność energetyczną. Dzięki nowym rozwiązaniom BMW zamierza zwiększyć konkurencyjność na rynku EV poprzez niższe koszty produkcji i wydajniejsze pojazdy.

Wprowadzenie nowej generacji akumulatorów stawia BMW w czołówce producentów EV. Firma konkuruje bezpośrednio z Teslą, która również pracuje nad dużymi cylindrycznymi ogniwami, oraz z Kią. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom BMW zamierza prześcignąć konkurencję, oferując klientom bardziej wydajne i szybsze w ładowaniu pojazdy.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.