Nowa linia Wanda-Zhonghe-Shulin to imponujące przedsięwzięcie inżynieryjne o długości 22,8 km, które połączy Tajpej z Nowym Tajpej, obejmując 22 stacje. Podróż tą trasą pozwoli zaoszczędzić mieszkańcom nawet 30 minut. Dzięki połączeniom z czterema innymi liniami metra, projekt wzmocni integrację transportu publicznego w regionie, który na co dzień zmaga się z rosnącym zatłoczeniem i wyzwaniami związanymi z urbanizacją.
Czytaj też: Wielki rekord wodorowego pociągu. Czy tak wygląda przyszłość kolei?
Pierwszy z 35 zaplanowanych składów Metropolis został uroczyście przekazany podczas ceremonii z udziałem burmistrzów Tajpej i Nowego Tajpej – Chianga Wan-ana oraz Hou Yu-iha – w zajezdni Jin-Cheng. W wydarzeniu uczestniczyli także przedstawiciele rządu, Alstomu, oraz lokalnej firmy inżynieryjnej CTCI, która współpracuje przy projekcie jako partner technologiczny i wykonawca.
Toby Tiberghien, dyrektor zarządzający Alstom East Asia, podczas ceremonii otwarcia powiedział:
Z przyjemnością dostarczamy pierwszy w pełni zautomatyzowany pociąg Metropolis dla linii Wanda-Zhonghe-Shulin. Ten kamień milowy odzwierciedla nasze stałe zaangażowanie w poprawę mobilności miejskiej na Tajwanie. Nasze najnowocześniejsze pociągi znacznie poprawią łączność między Tajpej a Nowym Tajpej, zapewniając pasażerom bardziej wydajne i płynne podróże.
Autonomiczny pociąg połączył Tajpej z Nowym Tajpej
Czterowagonowy pociąg ze stali nierdzewnej został zaprezentowany w Jincheng Depot w dzielnicy Tucheng w Nowym Tajpej, po 18 000-kilometrowej podróży z zakładu montażowego w Brazylii do Singapuru, a następnie na Tajwan. Cztery 26-miejscowe wagony będą mogły pomieścić 700 pasażerów (108 siedzących) wzdłuż nowej podziemnej i nadziemnej linii, łączącej centrum Tajpej z jednym z najszybciej rozwijających się obszarów regionu, Nowym Tajpej.
Czytaj też: Polskie pociągi szybsze od niemieckich. Ambitne słowa dot. kolei dużych prędkości
Linia Wanda-Zhonghe-Shulin o wartości 1,72 mld dol., znana również jako Light Green Line, powstawała przez dekadę, a pierwszy etap z dziewięcioma stacjami i długością 9,5 km ma zostać otwarty w 2027 r. Tymczasem drugi etap z 13 stacjami i długością 13,3 km miał zostać ukończony pierwotnie w 2027 r., ale obecnie oczekuje się, że będzie gotowy do użytku do 2031 r.
Pociągi Metropolis to symbol nowoczesności. Wyposażone w zaawansowane systemy sterowania bezzałogowego (CBTC), zapewniają bezpieczeństwo, precyzję oraz płynność ruchu. Alstom dostarcza także system SCADA do nadzoru i zarządzania, a także drzwi peronowe, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Produkcja składów odbywa się w brazylijskim zakładzie Alstom w Taubaté, co podkreśla globalny wymiar inwestycji.
Autonomiczne pociągi są nie tylko szybkie, ale także ekologiczne. Ich wdrożenie wpisuje się w światowe dążenia do redukcji emisji i minimalizacji śladu węglowego. Co więcej, integracja nowoczesnego transportu publicznego z istniejącą infrastrukturą przyczyni się do zmniejszenia liczby samochodów na drogach, redukując korki i poziom zanieczyszczeń. Władze Tajpej oczekują, że linia Wanda stanie się wzorem dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w całym kraju.
Przyszłość transportu miejskiego na Tajwanie właśnie nabiera prędkości – dosłownie i w przenośni. Pierwszy skład Metropolis to dopiero początek zmian, które na zawsze odmienią sposób, w jaki mieszkańcy Tajpej przemieszczają się po swojej metropolii.