DARPA pomyślnie przetestowała nowe, znacznie większe autonomiczne pojazdy bojowe na poligonach wojskowych w Teksasie w ramach programu RACER (Robotics Autonomy Complex Environment Recognition). To już czwarte eksperymentalne użycie maszyn (E4), które pokazuje znaczące postępy, jakie poczyniono w autonomicznych manewrach wojskowych.
Czytaj też: Polacy nie gęsi, swojego Rosomaka mają. Potężne ulepszenie słynnych pojazdów bojowych
Przetestowano nowe, 12-tonowe i 20-metrowe pojazdy gąsienicowe (RACER Heavy Platform – RHP), podobne pod względem wielkości do przyszłych robotycznych i opcjonalnie załogowych pojazdów bojowych. Dołączą one do używanych już 2-tonowych i 3-metrowych kołowych pojazdów flotowych sterowanych przez firmę Ackermann.
Stuart Young, menedżer programu RACER, mówi:
Posiadanie dwóch radykalnie różnych typów pojazdów pomaga nam osiągnąć cel programu RACER, jakim jest niezależność od platformy, autonomia w złożonych, istotnych dla misji środowiskach terenowych, które są znacznie bardziej nieprzewidywalne niż warunki na drodze.
DARPA pokazuje niesamowite pojazdy bojowe
Zespoły RACER wykonały ponad 30 autonomicznych jazd na dystansach od 5 do 15 km z prędkością ok. 50 km/h. Testy podkreśliły zdolności adaptacyjne i odporność systemów autonomicznych na czynniki zewnętrzne, udowadniając skuteczność maszyn w rzeczywistych scenariuszach. Wykorzystując w pełni bezzałogowe roboty bojowe (RFV), inicjatywa RACER zademonstrowała autonomiczny ruch na obszarze o powierzchni 24 km2, obejmującym różnorodne pokrycie terenu typowe dla złożonych krajobrazów Teksasu, w tym roślinność, drzewa, skały, zbocza i przeprawy wodne.
Czytaj też: Tajny program DARPA ma swojego wykonawcę. Taka broń odmieni całą armię
W ramach programu RACER E4 zlecono RHP działanie na dystansie ponad 50 km w trybie autonomicznego podążania trasą na podobnie złożonym terenie w celu przetestowania autonomicznego sterowania niskiego poziomu, zebrania zestawów danych z czujników, oceny mobilności i udoskonalenia operacji. Ponadto rozpoczęto tworzenie oprogramowania na potrzeby globalnego planowania z wykorzystaniem taktyki, przy wsparciu grup fokusowych składających się z umundurowanych ekspertów merytorycznych stacjonujących w bazie wojskowej.
RHP, zbudowane na platformie bazowej Textron M5 i wspierane przez Carnegie Robotics, służą jako kluczowe elementy integracji stosów sprzętu i oprogramowania autonomicznego. Wydarzenie RACER E4 jest kontynuacją poprzednich eksperymentów w latach 2022 i 2023, a cykl odbywa się dwa razy w roku, aby stale zwiększać możliwości robotów. Kolejne eksperymenty zostaną przeprowadzone jeszcze w tym roku, zgodnie ze wspomnianym harmonogramem, podczas gdy zespoły uczestniczące w fazie 2 przygotowują się do dalszych prac rozwojowych. Nie wiemy, kiedy można spodziewać się autonomicznych pojazdów bojowych w regularnej służbie w armii.