Ten kolos przewiezie 240 ton ładunku, choć nie ma kierowcy. Ciężarówka jak z dziecięcych marzeń

Liebherr T 264 to prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna ciężarówka górnicza na świecie. Służy do przewożenia nawet 240 ton ładunku na raz, a dzięki firmie Fortescue może być jeszcze bardziej wyjątkowa.
Liebherr T 264 – zdjęcie poglądowe /Fot. Liebherr

Liebherr T 264 – zdjęcie poglądowe /Fot. Liebherr

Fortescue – globalna firma zajmująca się wydobyciem metali – nawiązała współpracę z Liebherr Mining, producentem najsłynniejszych ciężarówek górniczych na świecie. Cel tego partnerstwa jest klarowny: stworzenie w ramach projektu Autonomous Haulage Solution (AHS) wywrotki, która jest zeroemisyjna i w pełni autonomiczna.

Najsłynniejsza ciężarówka górnicza zeroemisyjna i autonomiczna

Fortescue jest pionierem w zakresie integracji AHS z zakładami wydobywczymi, przeprowadzając jedną z największych konwersji floty na autonomiczny transport w branży w 2020 r. Nowy AHS, który jest opracowywany, testowany i walidowany we współpracy z Liebherr, integruje system zarządzania flotą (FMS), pokładowy zestaw autonomiczny dla ciężarówki T 264 oraz system precyzyjnego prowadzenia maszyn do załadunku sprzętu.

Czytaj też: Transport ładunków jak z gry wideo. Japończycy odciążą 25 tys. ciężarówek dziennie

System FMS został zaprojektowany w celu optymalizacji wykorzystania floty i maksymalizacji produktywności, przy jednoczesnym zapewnieniu wydajnego zużycia paliwa i energii, co pomaga w redukcji emisji dwutlenku węgla.

Liebherr T 264 to prawdopodobnie najsłynniejsza ciężarówka górnicza na świecie – teraz jest dostępna w wariancie zeroemisyjnym i autonomicznym /Fot. Liebherr

Dino Otranto, Ddyrektor generalny Fortescue Metals, mówi:

Nasze głębokie doświadczenie w autonomicznym transporcie, które wynika z eksploatacji ponad 200 autonomicznych ciężarówek z silnikiem diesla w naszych kopalniach, pozwoliło Fortescue i Liebherr opracować system zarządzania flotą, który w wyjątkowy sposób koncentruje się na wydajności i odblokowuje niewykorzystane możliwości naszej floty.

Chociaż ciężarówka T 264 w tradycyjnej postaci jest wyposażona w silnik wysokoprężny Cummins QSK60 o mocy 2700 KM, nie wiadomo, w jaki sposób pojazd AHS poradzi sobie z zerową emisją. Jednak firmy Liebherr i Fortescue wspólnie ogłosiły na początku tego miesiąca, że ​​od jakiegoś czasu testują w Australii T 264 zasilane wodorem. Inną z opcji jest implementacja silnika elektrycznego, które Fortescue testuje już od jakiegoś czasu.

Firma poinformowała w marcu, że prototyp zasilany akumulatorem przekroczył jej oczekiwania dotyczące wydajności. Eksploatowała również koparkę elektryczną, która udowodniła swoje możliwości, przewożąc milion ton materiału. Cel Fortescue jest jasny: posiadanie całej floty bezemisyjnych ciężarówek transportowych gotowych do pracy na placach budowy na całym świecie już w 2026 roku.

Dino Otranto dodaje:

Gdy zdekarbonizujemy całą naszą flotę, ok. 95 milionów litrów oleju napędowego będzie usuwane z naszych operacji każdego roku, co oznacza ponad ćwierć miliona ton ekwiwalentu dwutlenku węgla. Nasza planeta odczuje taką oszczędność.