Niekoniecznie chodzi jednak o kwestie wizualne i powiązane z estetyką. Zamiast tego algorytmy mają wybrać najbardziej optymalne modele z punktu widzenia aerodynamiki. Podstawę dokonywanych wyborów ma stanowić baza danych typu open source znana jako DrivAerNet++. Zostały do niej wprowadzone projekty oparte na najpopularniejszych obecnie typach samochodów. Dane te mają postać trójwymiarowych modeli.
Czytaj też: Elektryfikacja transportu może odbić się Chińczykom czkawką. Poważne problemy z jakością powietrza
Testy poświęcone zachowaniu takich pojazdów w rzeczywistym otoczeniu są czasochłonne i wymagają sporych nakładów finansowych. Jednocześnie ich wyniki zwykle pozostają zastrzeżone, przez co cała branża rozwija się wolniej. Publiczny dostęp do wspomnianej bazy danych powinien to zmienić. Szczególnie, że odpowiednia aerodynamika oznacza zdecydowanie lepsze osiągi, a co za tym idzie – obniżone zużycie paliwa.
W ostatecznym rozrachunku możliwe ma być projektowanie elektrycznych samochodów zdecydowanie szybciej niż dotychczas. Szczegóły dotyczące tej koncepcji zostały jak na razie przedstawione w formie preprintu. Gdyby udało się zrealizować ten pomysł, to możliwe byłoby tworzenie nowych projektów w ciągu kilku sekund. To w zasadzie mgnienie oka, gdy porównamy ten wynika z długimi pracami prowadzonymi w obecnych warunkach.
O tym, jak będą wyglądały auta przyszłości, mogą przesądzić algorytmy. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą tworzyć projekty o najbardziej optymalnych kształtach
Członkowie zespołu badawczego pracowali na zestawie opiewającym na 39 terabajtów danych. Wdrożony przez nich algorytm modyfikował 26 parametrów takich jak długość pojazdu, budowa podwozia, kształty bieżnika i kół czy nachylenie przedniej szyby. Tym sposobem narzędzie mogło wybrać najbardziej optymalne warianty, ostatecznie tworząc konstrukcje, które mogłyby sprawdzić się na drogach.
Czytaj też: Najwyżej położona elektrownia słoneczna świata już działa. Chińczycy dokonali niemożliwego
W międzyczasie możliwe stało się symulowanie przepływu powietrza wchodzącego w kontakt z takim poruszającym się autem. Cyfryzacja całego procesu oraz jego automatyzacja w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji sprawiają, że opisywane rozwiązanie powinno zdecydowanie przyspieszyć projektowanie elektryków przyszłości, nie wspominając o zdecydowanie niższych kosztach całego procesu.