Samochody elektryczne kontra spalinowe. Najnowsze mogą zaskoczyć

Przez długie lata elektryki były traktowane jako gorsza i mniej przydatna opcja niż ich klasyczne odpowiedniki, tj. samochody z silnikami spalinowymi. Autorzy ostatnich badań postanowili przekonać się, czy wraz z upływem czasu udało się zmniejszyć dystans między obiema grupami.
Samochody elektryczne kontra spalinowe. Najnowsze mogą zaskoczyć

Wyniki nastrajają optymistycznie, gdyż wygląda na to, że elektryki zdecydowanie zyskały na niezawodności i żywotności. Oba te aspekty były dotychczas problematyczne, dlatego poczynione postępy powinny mieć przełożenie na dalszą ekspansję rynku elektrycznych samochodów. Szczegółowe rezultaty zostały zaprezentowane na łamach Nature Energy

Czytaj też: Zachowuje się jak ciecz, choć nią nie jest. Ten materiał pokazuje, dokąd zmierzają akumulatory

Autorzy tych analiz wzięli pod uwagę niemal 300 milionów zapisów badań technicznych wykonanych w Wielkiej Brytanii w latach 2005-2022. Dzięki temu zyskali dokładny wgląd w to, jak kształtowała się ewolucja pojazdów jeżdżących po tamtejszych drogach. Wśród głównych wniosków wyciągniętych na tej podstawie wymienia się między innymi, że nowoczesne modele elektryków są zwykle eksploatowane przez 18,4 roku i pokonują średnio 200 tysięcy kilometrów. 

Oznacza to, że ich żywotność kształtuje się już na poziomie aut spalinowych, a czasami nawet ją przewyższa. Jak zauważają naukowcy stojący za prowadzonymi porównaniami, o ile wczesne pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami były mniej niezawodne od samochodów z silnikami spalinowymi, tak szybki postęp technologiczny umożliwił nowszym modelom osiąganie porównywalnej żywotności, nawet przy intensywniejszym użytkowaniu.

Nowy raport pokazuje, że z biegiem lat auta elektryczne dogoniły spalinowe odpowiedniki pod względem żywotności i niezawodności

Spadek ryzyka awarii wynosił w przypadku elektryków aż 12% na rok produkcyjny, podczas gdy dla silników benzynowych i Diesla było to kolejno 6,7% oraz 1,9%. Oczywiście tak duża różnica to po części pokłosie tego, że elektryczne auta zaczynały ze zdecydowanie innego pułapu, dzięki czemu ich projektanci mieli spore pole do popisu w zakresie wprowadzanych poprawek.

Czytaj też: Rewolucja w świecie akumulatorów. Nowa technologia wydłuży zasięg EV aż sześć razy!

A jacy byli liderzy poszczególnych kategorii? W gronie elektryków takie miano przypadło Tesli. W przypadku pojazdów benzynowych i wysokoprężnych na czele znalazły się natomiast Audi i Skoda. Viet Nguyen-Tien, jeden z autorów przytoczonych ustaleń, zauważa, że pojazdy elektryczne nie są już tylko niszową opcją, lecz realną i zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów. A nie zapominajmy, że mają nad tymi ostatnimi ważną przewagę w postaci zredukowanych emisji szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych.