Wygląd i specyfikacja Asus GeForce RTX 4060 Dual OC
Asus tak naprawdę niczego do karty nie dodaje. Nie znajdziemy więc holdera, który często dodawany był do droższych i większych konstrukcji. Przejściówki zasilania też nie ma, bowiem karta korzysta ze standardowego złącza. Grafika jest cała czarna i tak naprawdę niczym się nie wyróżnia. Nie ma też żadnego podświetlenia, więc jeśli nie lubicie RGB to powinna Wam się spodobać. Jakość wykonania jest dobra jak na przedstawiciela najtańszej serii Asusa. Całość jest trochę plastikowa, ale nie ma żadnych problemów z wykonaniem.
Czytaj też: Test Gigabyte Radeon RX 7600 Gaming OC
Asus GeForce RTX 4060 Dual OC ma długość 227 mm, zajmuje 2,5 slota PCI i wazy ok. 650 g. Jest to więc naprawdę kompaktowa karta, która nie wymaga bardzo pojemnej obudowy. Sama waga również pokazuje, że grafika nie powinna opadać w slocie PCI i tym samym holder rzeczywiście nie jest potrzebny. Karta chłodzona jest dzięki dwóm wentylatorom. W spoczynku będzie idealna cisza – śmigła pozostają wtedy wyłączone. Złącza obrazu są standardowe: 1x HDMI i 3x DisplayPort.
Testowany model ma podwójny BIOS z wygodnym przełącznikiem umieszczonym z boku karty. Taktowanie boost jest takie samo na obu BIOSach i wynosi 2505 MHz – widać OC względem wersji podstawowej (2460 MHz). W benchmarku Metro Exodus Enhanced Edition 2560 × 1440 px (ustawienia Extreme) średnie taktowanie wynosiło 2654 MHz.
Sterowniki:
- RTX 3000, RTX 4070, RTX 4070 Ti, RTX 4080, RTX 4090: Nvidia Game Ready 531.68
- RTX 4060 Ti: Nvidia Game Ready 531.93
- RTX 4060: Nvidia Game Ready 536.20
- Radeon RX 7600: 23.5.1
- Arc A750: 31.0.101.4499
Więc o sposobie przeprowadzenia testów znajdziecie w tym artykule.
Testy w grach bez ray tracingu
1920 x 1080
Wyniki zapewniają ponad 60 fps w 7 grach, ale jak sami widzicie są tytułu, gdzie uzyskanie tej wartości przy maksymalnych detalach jest niemożliwe.
2560 x 1440
W kolejnej mamy aż 8 gier bez średnio 60 fps. Widać więc, że karta została stworzona do rozdzielczości 1920 x 1080.
3840 x 2160
W ostatniej nie ma szans na płynną rozgrywkę przy maksymalnych detalach. Wyniki zbliżają się do RTX 3060, a w Tiny Tina’s są nawet słabsze.
Testy w grach z ray tracingiem
1920 x 1080
W pierwszej rozdzielczości przy ray tracingu przyda się DLSS, aby uzyskać średnio 60 fps. Bez niego niestety wyniki są znacznie niższe i w każdej grze zanotowaliśmy poniżej 60 fps.
2560 x 1440
W rozdzielczości 2560 x 1440 nie ma nawet o czym mówić – wyniki są bardzo słabe i albo musicie obniżyć detale albo włączyć DLSS wraz z generatorem klatek.
Testy DLSS/FSR/XeSS
1920 x 1080
W Full HD nawet sam DLSS w trybie Jakość wystarczy do osiągnięcia średnio 60 fps. Warto tutaj zauważyć, że w Dying Light 2 wzrost po włączeniu generatora klatek jest naprawdę niski.
2560 x 1440
Przy kolejnej rozdzielczości niezbędne będzie włączenie generatora klatek, który zapewnia wyniki bliskie lub lekko powyżej 60 fps.
3840 x 2160
W 3840 x 2160 nie pomaga nawet generator klatek. Tutaj musicie włączyć DLSS w wyższym trybie lub obniżyć detale aby móc cieszyć się z rozgrywki.
Temperatury, głośność i pobór mocy
Karta ma podwójny BIOS. W spoczynku na każdym z nich pracuje pasywnie i mamy idealną ciszę. Pod obciążeniem na BIOSie P mamy naprawdę niskie temperatury przy cichej pracy karty. Przy opcji Q karta działa praktycznie bezgłośnie, ale za to temperatury są znacznie wyższe. Pobór mocy pod obciążeniem jest za to niższy niż w przypadku RTX 3050.
Podkręcanie
Podkręcanie wykonałem wykorzystując program MSI Afterburner. W tabelce poniżej znajdziecie wartości o jakie udało mi się podwyższyć taktowanie rdzenia oraz pamięci. Za stabilne działanie karty uznawałem nie tylko brak wyrzucania z gier do pulpitu, ale także brak artefaktów podczas działania gier. Poniżej znajdziecie również średnie wyniki po OC z dwóch gier w trzech rozdzielczościach oraz temperatury, głośność oraz pobór mocy. Testy karty z podwójnym BIOS wykonałem przy włączonym trybie OC/Performance. Testowany model udało się podkręcić o 130 MHz na rdzeniu i o 162 MHz na pamięciach.
Średnia wydajność
Gry bez ray tracingu
Asus GeForce RTX 4060 Dual OC wygrywa z RTX 3060 kolejno ok. 19,3% (1920 x 1080), 17,4% (2560 x 144) oraz 9,3% (3840 x 2160). Wzrost wydajności jest wyraźnie widoczny, ale czy jest on tym, czego można by oczekiwać po RTX 4060? Moim zdaniem dalej jest on za niskie. Zresztą karta przegrywa z RTX 3060 Ti we wszystkich rozdzielczościach o ok. 14,5%, 18,3% oraz 25,2%, plasuje się na poziomie mniej więcej tańszego RX 7600 (ale to na szczęście tylko bez RT) i w najwyższej rozdzielczości była nawet gra (TIny Tina’s), gdzie wyniki były słabsze od RTX 3060. Na pewno więc RTX 4060 nie jest pozytywnym zaskoczeniem po RTX 4060 Ti.
Gry z ray tracingiem
W grach z ray tracingiem przewaga nad RTX 3060 12 GB wynosi ok. 22% i 19,5%, ale strata do RTX 3060 Ti to ok. 13,2% i 16,3%. Ponownie więc widać różnice, ale nie są one tym, czego byśmy oczekiwali. Warto jednak zauważyć, że przewaga nad RX 7600 jest naprawdę spora i propozycja od AMD nie ma tutaj szans.
Czytaj też: Test Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti Eagle 8 GB
Test Asus GeForce RTX 4060 Dual OC – podsumowanie
Model Asusa to z pewnością ciekawy wybór, o ile w ogóle weźmiecie pod uwagę zakup RTX 4060. Jest on dobrze wykonany jak na model dostępny w cenie sugerowanej 1549 zł. Nie ma podświetlenia i jest cały czarny, co może się podobać w czasach wszechobecnego podświetlenia. Dodatkowo ma małe wymiary, co zapewnia kompatybilność nawet z mniejszymi obudowami. Dzięki podwójnemu BIOSowi możecie wybrać czy chcecie bardzo cichą pracę i wyższe temperatury, czy cichą pracą i wyraźnie niższe temperatury. W spoczynku będzie zawsze idealna cisza. Karta pobiera też stosunkowo mało mocy, więc nie jest potrzebny mocny zasilacz. Plusem jest też spory potencjał OC.
Niestety jest to model RTX 4060, który podobnie jak RTX 4060 Ti nie zachwyca wydajności. Jest ona wyższa w 1920 x 1080 i w 2560 x 1440 od RTX 3060, ale w 3840 x 2160 wyniki są już bliższe, a nawet słabsze jak np. w Tiny Tina’s. Wzrost wydajności nawet w Full HD naszym zdaniem jest zbyt niski, aby warto było rozważać wymianę karty. Co więcej grafika zawsze przegrywa z RTX 3060 Ti, co jest na pewno rozczarowaniem, ale patrząc na wyniki RTX 4060 Ti nie zaskakuje. W przypadku konkurencji od AMD w rasteryzacji wyniki są podobne do RX 7600, ale mamy znaczną przewagę w grach z ray tracingiem plus obsługę generatora klatek. Warto też pamiętać, że minusem RTX 4060 jest mniej VRAM niż w przypadku RTX 3060 12 GB. Choć najwyraźniej w tej cenie 8 GB to standard – tyle samo ma konkurencja od AMD.
Wróćmy jednak do ceny. 1549 zł to za wysoka kwota na ten model. Fakt, że jeśli zastanawiacie się pomiędzy RTX 4060 a RX 7600 to warto dopłacić do modelu zielonych ze względu na wydajność w RT, DLSS3 czy niższy pobór mocy. Tutaj AMD powinno obniżyć cenę karty, aby miała ona sens. Ale z drugiej strony za ok. 1630 zł lub nawet w niektórych sklepach za mniej niż 1600 zł znajdziecie RTX 3060 Ti, który jest po prostu wydajniejszy. Jedyną jego wadą będzie wyższy pobór mocy czy brak obsługi generatora klatek, ale sama wydajność w rasteryzacji czy ray tracingu jest po prostu wyższa. Gdyby chociaż RTX 4060 miał 12 GB VRAM to czymś mógłby jeszcze się bronić, a tak to niestety ale wypada słabiej przy naprawdę bliskiej cenie. Szkoda więc, że RTX 4060 nie jest RTX 4050 wypuszczonym w niższej cenie, a RTX 4060 Ti to nie RTX 4060 w cenie 1549 zł. Wtedy też obie karty miały by znacznie większy sens.