Przeleci nad frontem i rozstawi siatkę dronów. Armia USA ma wyjątkowy plan

Armia USA ma wielki plan ze swoimi nowymi latającymi szpiegami. Okazało się właśnie, że zmodyfikowane odrzutowce biznesowe Bombardier Global 6500 będą czymś więcej, niż tylko maszynami ze szpiegowską aparaturą na pokładzie.
Przeleci nad frontem i rozstawi siatkę dronów. Armia USA ma wyjątkowy plan

Rewolucja w rozpoznaniu, czyli jak Armia USA uczyni z Bombardier Global 6500 platformę dronów szpiegowskich

Od dawna wiemy, że Armia Stanów Zjednoczonych zrobiła znaczący krok w kierunku rewolucji swoich zdolności wywiadowczych, nadzorczych i rozpoznawczych (ISR) wybierając firmę Sierra Nevada Corporation (SNC) do opracowania systemu High Accuracy Detection and Exploitation System (HADES). Ten program ma na celu przekształcenie odrzutowców biznesowych Bombardier Global 6500 w nowoczesne platformy do misji szpiegowskich, aby zapewniły one Armii USA maszyny powietrzne zupełnie nowej klasy. W trzecim kwartale 2024 roku firma SNC podpisała wstępny kontrakt z Armią USA, który opiewał na kwotę 93,5 miliona dolarów. Zawarto w nim opcję rozszerzenia do aż 991,3 miliona dolarów w ciągu najbliższych 12 lat i nie bierze się to znikąd, bo samoloty HADES mają zastąpić starzejącą się flotę samolotów szpiegowskich Armii USA, które zostały zaprojektowane w czasach zimnej wojny i teraz z trudem nadążają za wymaganiami współczesnych operacji w różnych domenach.

Czytaj też: Nadleci niezauważony i zrzuci na wrogów totalne zniszczenie. Zapomnij o Bayraktarze, teraz rządzi Anka-3

Sam w sobie samolot Bombardier Global 6500, który przyjmie szpiegowski osprzęt na pokład, jest znany ze swojej doskonałej wydajności jako odrzutowiec biznesowy i tym samym stanowi idealną bazę do szpiegowskiej roli. Powodów ku temu jest wiele, bo nowe samoloty szpiegowskie USA opracowane w ramach programu HADES będzie wyróżniać wysoka prędkość i okazały zasięg, zwiększona pojemność ładunkowa i wytrzymałość, a do tego rozszerzona wszechstronność. Oto jednak na początku 2025 roku dowiedzieliśmy się, że owoc HADES nie będzie pracował na swoją renomę samodzielnie. W swoich misjach szpiegowskich ma bowiem wykorzystać również drony i to w bardzo specyficzny sposób.

Armia USA chce teraz, aby Bombardier Global 6500 o zasięgu ponad 12000 km i wytrzymałości do 18 godzin nie tylko szpiegował “na własne skrzydło”, ale też wykorzystywał w tych misjach swoje własne drony. Plan co do tego jest prosty – najpierw samolot musi podlecieć w konkretny rejon, a następnie wystrzelić ze swojego pokładu drony na pułapie 12500 metrów i przy prędkości przelotowej wynoszącej 740 km/h. Ma więc pełnić funkcję statku-matki dla nieokreślonych bezzałogowców latających, które mają rozszerzyć zasięg jego wpływów oraz obniżyć ryzyko zestrzelenia przy zbliżaniu się w rejony strzeżone przez wrogie systemy przeciwlotnicze.

Czytaj też: Takich samolotów jeszcze nie było. Lotnictwo USA chce pokazać światu, jak zmienić lotnictwo na lepsze

Wiemy, że w ramach programu HADES Global 6500 zostanie dodatkowo wyposażony w zaawansowaną technologię umożliwiającą wdrożenie tzw. Launched Effects (LE), czyli właśnie dronów szpiegowskich. Nie jest to byle dodatek, bo operując na wysokości 12500 metrów i w temperaturach sięgających -54°C, drony muszą sprostać ekstremalnym warunkom. Dlatego zresztą wymogi Armii USA wymagają od nich trwałości i efektywności przy jednoczesnym ograniczeniu wagi do 820 kg dla wewnętrznych punktów montażowych i 270 kg dla zewnętrznych. Wiemy, że oprócz misji szpiegowskich, takie drony mogą też podejmować zadania stricte bojowe, realizując misje walki elektronicznej czy nawet zrzucając bomby na konkretne cele.

Czytaj też: Pędzą po niebie i szpiegują dla władz. Dystopijna rzeczywistość prosto z Tajwanu

Armia USA zamierza zaprezentować swoje zupełnie nowe zdolności A-ISR (Advanced Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) z użyciem dronów do 2026 roku fiskalnego. Program, będący aktualnie ciągle w początkowej fazie, zaliczył zresztą znaczące osiągnięcie w grudniu 2023 roku, kiedy to firma Bombardier Defense dostarczyła amerykańskim wojskowym pierwszy prototyp samolotu Global 6500.