Arabia Saudyjska, dążąc do przekształcenia Rijadu w globalne centrum turystyki i innowacji, 1 grudnia 2024 roku uruchomiła Riyadh Metro – najdłuższy na świecie w pełni zautomatyzowany system transportu miejskiego. Projekt, kluczowy element strategii Vision 2030, obejmuje 176 km linii kolejowych i 85 nowoczesnych stacji, które połączą najważniejsze dzielnice, centra biznesowe i kulturalne stolicy.
Autonomiczne metro w Rijadzie to symbol transformacji transportowej
Riyadh Metro to odpowiedź na gwałtowny wzrost liczby ludności miasta, która do 2030 roku ma osiągnąć 9,6 mln osób. Projekt, zainicjowany przez Royal Commission for Riyadh City, obejmuje m.in. podziemne tunele, linie naziemne i estakady. Znacząco skraca to czas podróży, co dla wielu mieszkańców oznacza przełomowe zmiany – np. podróż z południa miasta do King Abdullah Financial District skraca się z 1,5 h do zaledwie 40 minut.
Czytaj też: Stadion jak z innej planety. Arabia Saudyjska pokazała projekt stulecia
Riyadh Metro jest w stanie przewozić do 3,6 mln pasażerów dziennie, co znacząco zmniejszy ruch drogowy i pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o 12,5 mln ton rocznie. Sieć opiera się na pociągach Alstom Metropolis i Innovia Metro, które oferują trzy klasy podróży: pierwszą, rodzinną i dla singli. Wszystkie pojazdy są elektryczne, wyposażone w ergonomiczne siedzenia, klimatyzację i systemy informacyjne w czasie rzeczywistym, co gwarantuje komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
Jednym z najbardziej imponujących elementów systemu jest wspomniana już stacja King Abdullah Financial District (KAFD), zaprojektowana przez Zaha Hadid Architects. Jej futurystyczna forma i przemyślany układ zapewniają łatwość nawigacji oraz ochronę przed upałem, co ma kluczowe znaczenie w klimacie Rijadu. Takie podejście do projektowania podkreśla ambicje Arabii Saudyjskiej w zakresie tworzenia funkcjonalnych, a zarazem estetycznych przestrzeni miejskich.
Otworzenie Riyadh Metro wpisuje się w większe ambicje Arabii Saudyjskiej, obejmujące organizację Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2034 oraz rozwój projektów Neom, takich jak futurystyczne miasto Line. Dzięki nowoczesnemu systemowi transportu Rijad staje się bardziej dostępny dla mieszkańców i odwiedzających, jednocześnie przyczyniając się do globalnych wysiłków na rzecz redukcji emisji CO2.
Budowa metra, choć zakończona sukcesem, nie obyła się bez problemów. Projekt, pierwotnie planowany na 2019 rok, został opóźniony z powodu sporów finansowych, problemów logistycznych i pandemii. Niemniej jednak inwestycja stworzyła około 65 000 miejsc pracy i stała się symbolem transformacji Arabii Saudyjskiej.
Riyadh Metro to nie tylko nowoczesny środek transportu, ale również symbol zmieniającego się Rijadu – miasta, które aspiruje do miana globalnej metropolii. Dla jego mieszkańców i odwiedzających oznacza to nowe możliwości, lepszą jakość życia i szybszy dostęp do miejskich atrakcji.