Ogień zwalczaj ogniem. Amerykańskie bezzałogowce będą polować na wrogie drony

Wojsko USA rozmieści 500 bezzałogowych samolotów sterowanych przez AI, które będą polować na wrogie drony i wracać do bazy.
Anduril Roadrunner

Anduril Roadrunner

Departament Obrony USA (DoD) przyznał Anduril Industries, producentowi technologii obronnych i broni z siedzibą w Południowej Kalifornii, kontrakt o wartości 250 mln dol. na zapewnienie zaawansowanych możliwości obrony powietrznej. W ramach tego kontraktu Anduril dostarczy ponad 500 samolotów Roadrunner-M i dodatkowe możliwości walki elektronicznej Pulsar.

Czytaj też: Ukraińskie drony sprowadzą na Rosjan “deszcz ognia”

Dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale 2024 r. i potrwają do końca 2025 r. Zadaniem Roadrunnerów będzie polowanie na wrogie drony.

Drony będą zwalczać drony

System Roadrunner firmy Anduril to pojazd powietrzny pionowego startu i lądowania (VTOL) z napędem odrzutowym, który został opracowany w celu szybkiego przechwytywania i neutralizowania większych dronów z niezrównaną prędkością, zwrotnością i opłacalnością.

Czytaj też: Broń ostateczna na drony. Zaczną spadać, choć nic ich nie uszkodzi

W połączeniu z rodziną systemów walki elektronicznej Pulsar, wspomaganych sztuczną inteligencją, wojsko USA wdroży tę nową generację bezzałogowców w miejscach operacyjnych w priorytetowych regionach, co jeszcze bardziej zwiększy możliwości obrony powietrznej USA na taktycznej krawędzi. Warto wspomnieć, że Roadrunner został wdrożony do oceny bojowej w styczniu 2024 r., a Pulsar działa w wielu regionach od sierpnia 2023 r.

Roadrunner przeszedł od pomysłu do sprawdzonego w walce i nadającego się do użycia rozwiązania w ciągu niecałych dwóch lat, znacznie szybciej niż większość podobnych sprzętów. Jako pierwsza na świecie odzyskiwalna broń wybuchowa, Roadrunner jest przykładem nowej generacji aparatów zdolnych do stawienia czoła coraz bardziej złożonemu krajobrazowi zagrożeń.

Amerykańska armia inwestuje w samoloty Roadrunner do zwalczania dronów /Fot. Anduril

Roadrunner to modułowy, autonomiczny statek powietrzny napędzany dwoma silnikami odrzutowymi o niezwykłej wydajności przy niskich kosztach. Możliwość pionowego startu i lądowania zapewnia Roadrunnerowi elastyczność szybkiego startu i powrotu w dowolne miejsce, łącząc wysoką prędkość poddźwiękową z wyjątkową zwinnością i stabilnością.

Roadrunner-M to wariant przechwytujący Roadrunnera z ładunkami wybuchowymi do naziemnej obrony powietrznej, który może szybko identyfikować, przechwytywać i niszczyć szereg zagrożeń, które są nawet 100 razy droższe lub mogą być odzyskiwane i ponownie wykorzystywane przy niemal zerowych kosztach.

Podobnie jak tradycyjne taktyki odstraszania i pokonywania zagrożeń powietrznych, takie jak podrywanie drogich i zależnych od lotniska samolotów odrzutowych, Roadrunner-M może startować, śledzić i przechwytywać odległe cele przy pierwszym sygnale niebezpieczeństwa, dając operatorom więcej informacji i czasu na ocenę sytuacji. Jeśli nie ma potrzeby niszczenia celu, Roadrunner-M może wrócić do bazy i wylądować w wyznaczonym miejscu w celu natychmiastowego uzupełnienia paliwa i ponownego użycia.

Roadrunner-M może być kontrolowany przez Lattice, pakiet oprogramowania dowodzenia i kontroli oparty na sztucznej inteligencji firmy Anduril lub w pełni zintegrowany z istniejącymi radarami, czujnikami i architekturą obrony powietrznej, aby zapewnić natychmiastową możliwość rozmieszczenia.