Nowe akumulatory EV ładują się 10 razy szybciej niż standardowe

W czasie, w którym przygotowujemy poranną kawę, nasz samochód elektryczny może naładować się niemal do pełna. Firma Amprius Technologies stworzyła akumulator z anodą krzemową, który ładuje się do 80 procent w zaledwie 6 minut.
Samochód elektryczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Samochód elektryczny – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Na rynku, gdzie większość istniejących akumulatorów potrzebuje od 30 do 60 minut na porównywalne doładowanie, innowacja firmy Amprius może stać się prawdziwym gamechangerem, przyspieszając adaptację EV i eliminując jedno z głównych ograniczeń dla ich popularyzacji. Nowy akumulator ma anodę krzemową i może osiągnąć 90-procentowy stan naładowania w ciągu 15 minut. Do poziomu 80 proc. ładuje się w zaledwie 6 minut!

Nowy akumulator Amprius to prawdziwa rewolucja na rynku

Technologia Amprius opiera się na opatentowanej anodzie z nanodrutów krzemowych, która sprawia, że jest ona nie tylko lżejsza i wydajniejsza, ale też oferuje ok. 10 razy większą pojemność magazynowania energii niż konwencjonalne anody grafitowe. Oznacza to, że baterie Ampriusa mogą pomieścić więcej energii, jednocześnie skracając czas jej przepływu – co stanowi kluczowy element procesu szybkiego ładowania. Przy obecnym poziomie technologii, osiągnięcie gęstości energii na poziomie 370 Wh/kg czyni ogniwa Ampriusa jednymi z najbardziej efektywnych na rynku.

Czytaj też: Belgijska firma dokonała niemożliwego. Sprawność akumulatorów na poziomie 99 procent

Nowa technologia Amprius już teraz wzbudza zainteresowanie liderów branży motoryzacyjnej, w tym amerykańskiego konsorcjum Advanced Battery Consortium (USABC), które wspiera rozwój tej innowacji w ramach kontraktu o wartości 3 milionów dolarów. Dla USABC, który składa się z takich gigantów jak Ford, General Motors i Stellantis, szybkie ładowanie i wysoka gęstość energii to kluczowe parametry, aby umożliwić rozwój EV zdolnych do szybkiego doładowania i długich podróży na jednym ładowaniu.

Inne firmy również badają możliwości zastosowania krzemowych anod, jednak jak dotąd żadnej z nich nie udało się osiągnąć takiej wydajności i prędkości ładowania. Przy wsparciu technologii Ampriusa, pojazdy elektryczne mogą osiągnąć nowy poziom dostępności, który skraca czas ładowania do zaledwie kilku minut, co stanowi punkt zwrotny w rozwoju mobilności elektrycznej i może przyspieszyć rezygnację z pojazdów spalinowych.

Dr Kang Sun, CEO Amprius Technologies, mówi:

Z niecierpliwością czekamy na walidację USABC wydajności ogniw próbek A w celu zaprezentowania unikalnych zalet ogniw Amprius w pojazdach elektrycznych. Uważamy, że nasze baterie są dobrze przygotowane do obsługi rynków mobilności całkowicie elektrycznej.

Eksperci z branży wskazują, że technologia krzemowych nanodrutów może otworzyć drzwi dla nowej generacji baterii, które znajdą zastosowanie nie tylko w samochodach elektrycznych, ale również w dronach, lotnictwie i innych pojazdach wymagających szybkiego ładowania.