Chrysler: historia marki
Historia samochodów marki Chrysler rozpoczyna się w 1912 roku, kiedy Walter P. Chrysler – 41-letni maszynista, rozpoczął pracę w firmie Buick Motors. Po trzech latach, znalazł się na stanowisku prezesa. Jak się okazało, 7-letni związek z Buickiem był ledwie wstępem do wielkiej kariery utalentowanego Amerykanina.
W 1921 roku Chrysler przekonał zarząd Maxwell Motor Company do oddania firmy w jego ręce. Jako przewodniczący rady nadzorczej przejął większość udziału w przedsiębiorstwie i rozpoczął produkcję własnych samochodów. Po trzech latach, zaprezentowano światu model Chrysler Six. Samochód znalazł niema 33 tysięcy nabywców, stając się w ten sposób rynkowym przebojem. W 1927 roku firma przyjęła nazwę Chrysler Corporation.
Firma już na początku swojej działalności wytwarzała samochody na masową skalę. W 1936 roku firma Waltera P. Chryslera stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych. Za sukcesem marki stał nie tylko bardzo wysoki poziom rozwiązań technologicznych, ale także mądre posunięcia biznesowe.
W 1928 roku, na rynek wkroczyła marka Plymouth, oferująca auta bardziej przystępne cenowo, dedykowane mniej zamożnym Amerykanom. W roku 1930, przedsiębiorstwo przejęło dwie marki – Dodge oraz DeSoto. Tym ruchem Chrysler jasno dał do zrozumienia, że celuje w największego giganta – koncern General Motors.
W 1934 roku na rynku pojawiła się seria Airflow. Auta z tym oznaczeniem cechowały się wyjątkowo nowoczesną stylistyką. Futurystyczna, jak na tamte czasy, linia nadwozia wynikała z uwarunkowań konstrukcyjnych – Airflow to pierwsze samochody Chryslera, zaprojektowane w tunelu aerodynamicznym.
Przedsiębiorstwo Waltera P. Chryslera, mimo znacznego poziomu zaawansowania, przez cały czas pozostawało nieco w cieni Forda i General Motors, aż do lat 60., kiedy firma wprowadziła na rynek samochody oparte o konstrukcję unibody, wykorzystującą specjalną sztywną ramę.
Kolejnym ciosem wymierzonym w konkurencję miał być debiut modelu Barracuda. W 1964 roku, na rynku pojawiła się nowa klasa samochodów – pony cars. Auta tego typu miały charakteryzować się kompaktowymi (jak na amerykańskie realia) wymiarami, niebanalna stylistyką i sportowymi możliwościami. Pierwszym przedstawicielem segmentu miał być Ford Mustang. Barracuda zadebiutowała dwa tygodnie wcześniej. Niestety, plan zdominowania segmentu nie powiódł się – Barracuda przegrała z Mustangiem wyścig o serca klientów.
W latach 60. Chrysler przypuścił ekspansję na rynek europejski. Na rynku brytyjskim powstała spółka British Rootes Group, we Francji firma rozpoczęła współpracę z marką Simca, a w Hiszpanii – z firmą Barrieros (w 1969 roku Chrysler przejął całkowitą kontrolę nad przedsiębiorstwem). Żadna z tych firm nie przynosiła jednak oczekiwanych zysków, co sprawiło, że trafiły do nowych nabywców.
Nie był to jednak koniec zagranicznej przygody amerykańskiego producenta. W latach 70., firma rozpoczęła współpracę przy produkcji samochodów marki Talbot. Firma utworzyła oddział w Australii. W historii firmy pojawiła się też współpraca z Mitsubishi. Także w tym przypadku, efekty były dalekie od oczekiwanych.
Zagraniczny sukces pojawił się dopiero w latach 90, kiedy na Starym Kontynencie pojawił się Jeep. W 1987 roku doszło do przejęcia marki AMC, która miała być podmiotem odpowiedzialnym za dystrybucję terenowych pojazdów. Na początku lat 90., w Austrii rozpoczęła się produkcja Jeepa. Tym razem, udało się. Amerykańskie maszyny o wybitnych zdolnościach terenowych idealnie wpisały się w gust Europejczyków.
Podczas gdy Chrysler nie ustawał w działaniach, mających zapewnić mu jeszcze większe powodzenie w Europie, koncern Daimler-Benz planował ofensywę na rynek amerykański. Wspólne interesy obu firm sprawiły, że w 1998 roku powstał koncern DaimlerChrysler. Od 2011 roku, firma znajduje się w rękach koncernu Fiat.
Chrysler: modele
Jakimi samochodami zasłynął Chrysler? Wszystkie modele amerykańskiego producenta były na swój sposób wspaniałe, ale w historii najwyraźniej zapisały się następujące maszyny:
Chrysler Airflow – pierwszy model testowany w tunelu aerodynamicznym, którego nadwozie miało stawiac możliwie najmniejszy opór powietrza,
Chrysler Turbine Car – model napędzany turbiną gazową. Był cichy, szybki i idealnie wpisywał się w konwencję lat 50. i 60., kiedy w Stanach ludzie żyli wielkim wyścigiem kosmicznym,
Chrysler 300 – protoplasta wszystkich muscle carów. Praktycznie, była to wyścigówka NASCAR, dopuszczona do ruchu i wyposażona we wszelkie udogodnienia, uprzyjemniające jazdę. Model ten był napędzany silnikiem 5.4 V8, dysponującym mocą 355 KM. Taka wartość nawet dziś robi wrażenie,
Chrysler Voyager – mówiąc o najciekawszych modelach amerykańskiego producenta, nie sposób pominąć samochodu, który rozpoczął erę minivanów. Chrysler Voyager to pierwszy tego typu model na świecie. W zamierzeniu, miał łączyć niewielkie rozmiary (na rynku amerykańskim, samochód o długości 4,8 metra uchodzi za niewielki), funkcjonalne wnętrze i atrakcyjną cenę. Udało się. Voyager to jeden z największych hitów sprzedażowych Chryslera.
Obecnie w ofercie Chryslera trudno szukać modeli wywołujących szybsze bicie serca. Logo marki sygnuje trzy modele:
Chrysler 300 – produkowana od 2004 roku limuzyna klasy wyższej,
Chrysler Voyager – dobrze znany minivan,
Chrysler Pacyfica – crossover, łączący cechy minivana i SUV-a.
Po finezyjnych modelach, jak choćby PT Cruiser czy Prowler (który po likwidacji marki Plymuth był sprzedawany jako Chrysler), luksusowym SUV-ie Aspen czy luksusowej limuzynie Concorde, nie pozostał już ślad. Znacznie bogatszą ofertę przedstawiają inne marki koncernu, jak choćby Jeep i Dodge.
Bez wątpienia, to nie ten sam producent, co dawny Chrysler. Wszystkie modele marki można zliczyć na palcach jednej ręki, a i tak pozostanie kilka wolnych.
Chrysler: zalety i wady
Mówiąc samochód Chrysler, większość osób ma przed oczami przestronnego minivana i to właśnie jest największa zaleta amerykańskich samochodów. W Stanach Zjednoczonych stawia się na przestrzeń i wyraźnie czuć to w modelach Voyager i Pacyfica. Dodatkowo, po stronie plusów należy zapisać funkcjonalne rozwiązania – we wnętrzu tych samochodów nie brakuje uchwytów na napoje i schowków. Kolejna zaleta, to komfort podróżowania. Zawieszenie amerykańskich aut jest strojone tak, aby przewieźć kierowcę i pasażerów z jednego wybrzeża na drugie, bez cienia zmęczenia.
Jeżeli mowa o modelu 300, jego olbrzymią zaletą jest monumentalna stylistyka, całkowicie odmienna od tego, co prezentują europejscy konkurenci. Konstrukcja samochodu nie jest tak zaawansowana, jak w przypadku limuzyn ze Starego Kontynentu, jednak jest to spora zaleta – z serwisowaniem i naprawianiem Chryslera nie ma najmniejszych problemów.
Największe wady samochodów Chrysler, jak na ironię, wynikają z ich zalet. Komfortowe zawieszenie zapewnia wygodną podróż, jednak pod względem właściwości jezdnych, Chryslery wyraźnie odstają od europejskiej konkurencji. Próżno szukać tu precyzji i świetnej przyczepności. Rozczarowane poczują się też osoby, które w samochodzie szukają najnowszych zdobyczy przemysłu motoryzacyjnego.
Ile kosztuje Chrysler?
Obecnie, Chrysler nie ma oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce. W Stanach Zjednoczonych, ceny modelu Voyager zaczynają się od ok. 34 tys. dolarów. Za model Pacyfica trzeba zapłacić zbliżoną kwotę. Najtańszym modelem w ofercie jest Chrysler 300, kosztujący ok. 30 tys. dolarów.
Nowy Chrysler
Nowy Chrysler to propozycja dla osób, które chcą wyróżnić się w tłumie aut, najpopularniejszych na rynku polskim, zwłaszcza modeli sygnowanych niemieckimi markami. Minivany amerykańskiego producenta są też stworzone dla dużych rodzin – w maksymalnej konfiguracji, mogą przewieźć aż 8 osób.