Alfa Romeo: historia marki
Alfa Romeo narodziła się w 1918 roku, ale historia firmy zaczyna się 12 lat wcześniej. W 1906 roku Alexandre Darracq zaczął sprzedawać samochody. 3 lata później profil działalności jego firmy poszerzył się o produkcję aut Darracq. Przedsiębiorca dość szybko popadł w tarapaty finansowe i już w 1910 roku, jego zakład został wykupiony przez grupę przedsiębiorców z Lombardii. Nowa firma została nazwana ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). W 1918 roku kierownictwo w firmie objął Nicola Romeo. Do nazwy dodano drugi człon. Tak narodziła się marka Alfa Romeo.
Charakterystyczne logo zdobi włoskie maszyny już od 1910 roku. Jego twórcą jest Romano Cattaneo, który połączył element flagi Mediolanu (krzyż) z herbem rodziny Visconti (wąż).
Pierwszy model, 24 HP zadebiutował w 1910 roku. Samochód był wyposażony w ponad 4-litrowy silnik (dokładnie – 4,1 litra), generujący moc 42 KM. W swojej epoce, był to nie tylko bardzo nowoczesny, ale i niezwykle szybki samochód (model 24 HP rozpędzał się do 115 km/h).
W 1913 roku zadebiutował pierwszy sportowy samochód, sygnowany przez nową markę – model 40/60 HP. Rok później, powstał model Grand Prix – pierwszy samochód, wykorzystujący po dwie świece zapłonowe na cylinder.
W 1915 roku, kiedy w Europie trwały już działania wojenne, ALFA zmieniła profil produkcji na wojskowy. Gdy światowy konflikt zbrojny dobiegł końca, firma (działająca już pod marką Alfa Romeo) postawiła na sport motorowy. W 1922 roku zadebiutował model RL, a rok później – RM. Najbardziej zaawansowaną konstrukcją tamtych czasów był jednak model P2. Samochód był napędzany 8-cylindrową jednostką z doładowaniem mechanicznym. Za zasilanie odpowiadały dwa dolnossące gaźniki. To właśnie ten model pozwolił producentowi zdobyć pierwszy Puchar Mistrza Świata.
W 1933 roku marka została kupiona przez Instytut Odbudowy Przemysłu. Podpisana umowa gwarantowała jednak pełną autonomię Alfie Romeo. W praktyce, państwowa organizacja była tylko “dostawcą kapitału”.
Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej, włoska firma zaprezentowała sportowy model 158. Gdy działania zbrojne dobiegły końca, samochód stanął do rywalizacji sportowej. W 1950 roku Alfa Romeo zdobyła swój pierwszy tytuł mistrzowski w Formule 1. Gwoli ścisłości – tytuł przypadł w udziale kierowcy fabrycznego zespołu (Giuseppe Farina), klasyfikacja konstruktorów zaczęła bowiem obowiązywać dopiero w 1958 roku.
Pierwszą powojenną Alfą Romeo był model 6C 2500. W tym czasie firma zajmowała się też produkcją silników do samolotów i statków.
W 1950 roku zadebiutował model 1900 – pierwsza Alfa w stu procentach wytwarzana na linii produkcyjnej. 4 lata później zadebiutował model Giulietta, produkowany w w pięciu wersjach: Spider, Sprint Coupe, Saloon, Sprint Special oraz SZ. W 1966 roku prezentacji doczekał się jeden z najpopularniejszych modeli włoskiej marki – Spider Duetto.
Z czasem, firma zaczęła popadać w coraz większe tarapaty finansowe. W 1986 roku, Alfę Romeo nabył koncern FIAT.
Pierwszym samochodem, stworzonym pod nadzorem nowego właściciela, była Alfa Romeo 164 – limuzyna klasy wyższej, mająca konkurować z BMW serii 5 i z Mercedesem klasy E. Spore sukcesy pojawiły się dopiero po premierze modelu 156, który w 1998 roku zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year.
Alfa Romeo: oferta
Samochód Alfa Romeo to marzenie niejednego miłośnika czterech kółek. Klienci, którzy stawiają na sportową elegancję i dynamiczne właściwości jezdne, nie mają jednak zbyt dużego wyboru. Dość skromna oferta jest efektem problemów finansowych, z którymi wciąż boryka się włoska marka.
W ofercie Alfa Romeo Polska znajdują się trzy samochody. Rolę podstawowego modelu w portfolio firmy, pełni kompaktowa Alfa Romeo Giulietta. Samochód zadebiutował w 2010 roku, jednak linia jego nadwozia wciąż jeszcze prezentuje się świeżo i nowocześnie. Samochód jest oferowany z benzynową jednostką 1,4 T-JET i z dieslami 1,6 i 2,0 JTDM.
Kolejny model w ofercie to Alfa Romeo Giulia – sedan klasy średniej. Sportowa limuzyna, produkowana od 2016 roku, jest dostępna z jednostkami benzynowymi 2,0 GME, o mocy 200 i 280 KM. W sprzedaży jest też wersja z silnikiem wysokoprężnym 2,2 JDTM, o mocy 160, 190 lub 210 KM.
Najświeższym modelem w portfolio marki jest Alfa Romeo Stelvio – pierwszy SUV w historii włoskiego producenta, który zadebiutował w 2016 roku. Gama jednostek napędowych jest zbieżna z silnikami, oferowanymi w modelu Giulia.
Alfa Romeo nie zapomina o kierowcach, dla których ważne są przede wszystkim sportowe osiągi. Modele Giulia i Stelvio oferowane są w wersji Quadrifoglio. Takie maszyny są napędzane silnikiem 2,9 V6 Bi-Turbo, który generuje aż 510 KM, co stawia oba samochody w ścisłej czołówce swoich segmentów.
Alfa Romeo: ile kosztuje?
Alfa Romeo aspiruje do segmentu premium, co ma przełożenie na ceny włoskich maszyn. Najtańsza w ofercie jest kompaktowa Giulietta, której cennik otwiera kwota 76 tys. zł. Reprezentująca segment D Giulia, została wyceniona na minimum 140 tys. zł. Stylowy SUV – Alfa Romeo Stelvio, w podstawowej wersji został wyceniony na ok. 160 tys. zł.
Najdroższe w ofercie włoskiego producenta są modele ze sportowej linii Quadrifoglio, sygnowane symbolem czterolistnej koniczyny – Giulia i Stelvio. Mocarne maszyny kosztują odpowiednio 390 tys. zł i 412 tys. zł.
Alfa Romeo: ciekawostki i nowości
Może się wydawać, że nazwy pierwszych Alf odnoszą się do mocy jednostki napędowej (połączenie dwucyfrowej liczby i skrótu HP). Jest to jednak błędna sugestia.
Czerwień to firmowy kolor Alfy Romeo. Nie każdy o tym wie, ale na bazie koloru lakieru, który pokrywał nadwozia historycznych modeli włoskiego producenta, stworzono czerwień Ferrari.
Symbol czterolistnej koniczyny, który dziś sygnuje najbardziej sportowe modele Alfy Romeo, pierwszy raz został użyty w 1923 roku, gdy w wyścigu Targa Florio zwyciężyło czterech kierowców marki. Wtedy koniczynę otaczał romb. Po śmierci jednego z nich, kultowy dziś symbol był już malowany na trójkącie.
Marka Alfa Romeo może poszczycić się statusem pioniera, który wdrożył wiele innowacyjnych rozwiązań. W tym miejscu należy wskazać na układ bezpośredniego wtrysku paliwa, listwę wysokociśnieniową common rail, system zmiennych faz rozrządu, układ Twin Spark (przewidujący zastosowanie dwóch świec zapłonowych na każdym cylindrze).
Włoski producent stosował układ Twin Spark już w 1914 roku.
Podwójnie doładowana jednostka 2,9 V6, która napędza współczesne modele z linii Quadrifoglio, bazuje na silniku Ferrari.
Alfa Romeo: nagrody
Każdy samochód Alfa Romeo to kwintesencja dobrego stylu, nie dziwi wiec fakt, że włoskie maszyny niemal seryjnie nagradzane są w plebiscytach, oceniających design (ale nie tylko). Oto kilka z licznych wyróżnień, które padły łupem włoskiej marki:
1998 – tytuł Car of the Year dla modelu 156,
1998 – tytuł Best Compact Executive Car, w plebiscycie magazynu “Autoexpres”, dla modelu 156,
1998 – nagroda w plebiscycie Die Besten Autos dla modelu 156, za system wtrysku paliwa common rail,
1998 – nagroda Trophee Du Design, w plebiscycie “Automobile Magazine”, dla modelu 156,
2001 – tytuł Car of the Year dla modelu 147,
2011 – nagroda AutoBild Design Award dla koncepcyjnej wersji modelu 4C,
2011 – nagroda Nowość Roku 2011, w plebiscycie “Quattroruote”, dla modelu Giulietta,
2011 – nagroda Die Besten Autos (w kategorii samochodów kompaktowych) dla modelu Giulietta,
2011 – nagroda Die Besten Autos (w kategorii samochodów miejskich) dla modelu MiTo,
2012 – nagroda Design Award for Concept Cars & Prototypes dla koncepcyjnej wersji modelu 4C,
2012 – nagroda Most Exciting Car dla koncepcyjnej wersji modelu 4C,
2018 – nagroda Compasso d’Oro ADI dla modelu Giulia,
2019 – tytuł Sportowy Samochód Roku dla modelu Stelvio Quadrifoglio,
2019 – nagroda Performance Car of the Year dla modelu Stelvio,
2019 – nagroda Performance Car of the Year dla modelu Giulia,
2019 – nagroda Car Design Award dla koncepcyjnego modelu Tonale.