Zbieram szczękę z podłogi. Ten akumulator do elektryków Mercedesa wydłuża jazdę o 80 proc.

Na takie wiadomości czekaliśmy od dawna. Samochody elektryczne zamiast być zasilane z akumulatorów litowo-jonowych z ciekłym elektrolitem, będą mogły bazować na nowej technologii, która wydłuży zasięg jazdy aż o 80 proc. Co ważniejsze, nie mamy do czynienia tutaj z kolejnym niepraktycznym prototypem baterii, ale z urządzeniem skalowalnym i nadającym się do masowej produkcji.
Zdjęcie poglądowe samochodów marki Mercedes / Pixabay, licencja otwarta

Zdjęcie poglądowe samochodów marki Mercedes / Pixabay, licencja otwarta

Amerykański producent baterii nowych generacji Factorial poinformował o wypuszczeniu nowego modelu o nazwie Soltice. Chodzi tutaj dokładnie o akumulator ze stali nierdzewnej, który cechuje się występowaniem stałego elektrolitu – czytamy w Business Wire. Takie rozwiązanie podnosi znacząco poziom bezpieczeństwa oraz gęstość energii akumulatora. Kluczowym partnerem oraz klientem w projekcie jest koncern motoryzacyjny Mercedes-Benz.

Czytaj też: 150-kilowatowy akumulator w chińskim samochodzie elektrycznym zdziałał cuda!

Przypomnijmy podstawowe różnice pomiędzy akumulatorami z ciekłym i stałym elektrolitem. W przypadku tych pierwszych, które dzisiaj są najpopularniejsze w sektorze elektromobilności i urządzeniach elektronicznych, wydajność i żywotność są na bardzo wysokim poziomie. Niestety ciekły elektrolit może przyczynić się w stanach przeciążenia do niekontrolowanego wzrostu temperatury i finalnie samozapłonu.

Czytaj też: Petarda z Korei rozpęta bój na rynku elektryków. Ten akumulator nie miał prawa istnieć

Jeśli mowa o akumulatorach ze stałym elektrolitem, to problem nagłych pożarów tutaj zanika. Baterie te są o wiele bezpieczniejsze. Wśród wad należy wymienić tendencję do pojawiania się na elektrodach struktur erozyjnych zwanych dendrytami. Ich obecność w sposób bezpośredni skraca życie akumulatora – głównie dzięki temu wciąż technologia jeszcze nie znalazła szerszego zainteresowania w branży elektryków.

Akumulator Soltice ze stali nierdzewnej i zawierający stały elektrolit w swojej strukturze / źródło: Business Wire, www.businesswire.com, materiały prasowe od Factorial

Akumulator ze stałym elektrolitem w elektrykach? To wszystko stanie się kiedyś faktem

To wszystko może się zmienić dzięki baterii Solstice. Jak przekazuje producent, akumulator powstaje przy zastosowaniu opatentowanej metody powlekania na sucho. Procesy nie wymagają stosowania kosztownych rozpuszczalników i są mniej energochłonne niż w przypadku baterii z ciekłym elektrolitem. Akumulator cechuje gęstość energii na poziomie 450 Wh/kg. Dla porównania baterie w Modelu Y Tesli nie wyróżniają się zbytnio pod tym względem. Ten parametr u nich wynosi 272-296 Wh/kg.

Czytaj też: Naładowali akumulator 30 razy szybciej niż normalnie. Na wyniki nie musieli długo czekać

Opracowanie skalowalnej i praktycznej technologii ze stałym elektrolitem otwiera teraz nową drogę dla branży samochodów elektrycznych i elektroniki. Niemniej potrwa to kilka lat, zanim elektryki zostaną dostosowane do innego rodzaju akumulatorów. Factorial informuje, że pojazdów zasilanych nową technologią możemy spodziewać się dopiero przed 2030 rokiem. Niewykluczone, że pierwszym producentem, który wypuści takie innowacje na drogi, będzie Mercedes-Benz, który finansował w dużej mierze dotychczasowe prace nad baterią Solstice.