Rynek pojazdów elektrycznych (EV) rośnie w zawrotnym tempie, a budowa akumulatorów odgrywa kluczową rolę w jego rozwoju. W 2024 roku globalna sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych osiągnęła rekordowy poziom 17 milionów sztuk. Analitycy przewidują, że w 2025 roku liczba ta wzrośnie o kolejne 20 procent. Ten gwałtowny wzrost jest napędzany zarówno przez rosnące zainteresowanie użytkowników, jak i postępy technologiczne, które czynią elektryczne napędy coraz bardziej efektywnymi.
Czytaj też: Ten akumulator pobije rekord zasięgu i wytrzyma nawet 20 tysięcy cykli ładowania
Firma Microvast ogłosiła przełom w rozwoju akumulatorów prezentując swoje najnowsze dziecko – True All-Solid-State Battery (ASSB). Ta technologia eliminuje ciekłe elektrolity stosowane w tradycyjnych akumulatorach litowo-jonowych, zastępując je całkowicie stałymi materiałami. To fundamentalna zmiana, która ma potencjał zrewolucjonizować rynek energii elektrycznej.
Pierwszy funkcjonalny akumulator typu solid state coraz bliżej
Tradycyjne akumulatory litowo-jonowe opierają się na ciekłych elektrolitach, które pełnią funkcję przewodnika jonów pomiędzy elektrodami. Niestety, ten płyn jest wysoce łatwopalny, co może prowadzić do pożarów i eksplozji. Co więcej, obecne baterie mają ograniczoną gęstość energii, co przekłada się na zasięg samochodów elektrycznych. Microvast twierdzi, że ich technologia ASSB rozwiązuje oba te problemy. Nowy akumulator jest bezpieczniejszy, wydajniejszy i umożliwia osiąganie znacznie wyższych napięć na pojedynczym ogniwie.
Czytaj też: Twoje auto – nowa bateria dla domu? Rewolucja w magazynowaniu energii dzięki EV
Według Microvast ich innowacyjna konstrukcja pozwala osiągnąć w jednym ogniwie napięcia rzędu kilkudziesięciu woltów, co jest niemożliwe w tradycyjnych bateriach litowo-jonowych. W standardowych akumulatorach napięcie wynosi zaledwie od 3,2 do 3,7 V na ogniwo. Wyższa wartość oznacza więcej energii zgromadzonej w mniejszej przestrzeni, co przekłada się na większą wydajność i mniejszy ciężar baterii. Kluczowym elementem tej technologii jest separator elektrolitowy wykonany z zaawansowanego materiału poliaramidowego. To on zapewnia doskonałą przewodność jonową, stabilność strukturalną i długą żywotność baterii, co od lat stanowiło wyzwanie dla technologii typu solid state.
Innowacyjność baterii Microvast nie kończy się na zastosowaniu nowego rodzaju elektrolitu. Równie ważnym elementem jest tzw. architektura bipolarna. Tradycyjne akumulatory wymagają łączenia wielu ogniw, modułów i pakietów, co czyni je skomplikowanymi i podatnymi na awarie. W ASSB liczba tych połączeń została radykalnie zmniejszona. Dzięki temu system jest prostszy, bardziej niezawodny i wydajniejszy. Architektura bipolarna nie tylko upraszcza konstrukcję, ale także zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza straty energii.
Microvast podkreśla, że ich nowa technologia może być dostosowana do różnych zastosowań – od EV, przez zaawansowane systemy robotyczne, po technologie napędzane sztuczną inteligencją. Elastyczność projektowania ogniw pozwala na tworzenie akumulatorów dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów, co może otworzyć nowe możliwości dla branży energetycznej.
Obecnie Microvast przechodzi do fazy pilotażowej produkcji swoich baterii ASSB. To kluczowy etap, w którym firma będzie testować skalowalność swojej technologii i przygotowywać się do masowej produkcji. Przejście do produkcji na szeroką skalę jest jednym z najtrudniejszych wyzwań dla nowych technologii ogniw typu solid state, ale Microvast jest przekonany, że ich rozwiązanie może sprostać tym wymaganiom. Byłaby to wielka chwila dla całego sektora motoryzacyjnego i rozpoczęcie nowej ery energetyki.