Centralna Magistrala Kolejowa łączy Kraków, Katowice i Warszawę. W przyszłości pociągi będą kursować tamtędy z prędkością do 250 km/h. Przy tak ogromnych prędkościach szczególnie ważne jest zapewnienie, że na trasie nie pojawią się nieoczekiwane przeszkody w postaci zwierząt. W ramach inwestycji PKP PLK planuje stworzyć specjalne udogodnienia dla migrującej fauny, takie jak przepusty z półkami na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, aby płazy i małe ssaki mogły bezpiecznie przekraczać linie kolejowe.
Dodatkowo, w 42 lokalizacjach na trasie CMK pojawią się urządzenia dźwiękowe, które będą emitować odgłosy dzikich zwierząt, aby odstraszać migrujące przez tory większe zwierzęta, jak jelenie czy dziki. Sygnały te mają zniechęcać zwierzęta do wchodzenia na tory. To rozwiązanie pozwoli zredukować ryzyko kolizji, które nie tylko skutkują opóźnieniami, ale też stanowią zagrożenie dla życia zwierząt i wpływają na kosztowne naprawy pociągów.
Inwestycja w przyszłość z myślą o ekosystemie
Kolizje pociągów ze zwierzętami to w Polsce poważny problem, który może mieć negatywne konsekwencje zarówno dla przewoźników, jak i dla pasażerów. Przykładowo we wrześniu ubiegłego roku w województwie łódzkim pociąg Intercity uległ awarii po potrąceniu łosia, co spowodowało zamknięcie jednego z torów i opóźnienia sięgające 20-25 minut. Takie przypadki są coraz częstsze, a ginące dzikie zwierzęta to codzienność na polskich torach.
Czy te inwestycje okażą się skuteczne? Wszystko wskazuje na to, że krok w kierunku ochrony zwierząt oraz poprawy bezpieczeństwa kolei jest konieczny. Z jednej strony zapewnienie ochrony dla żywych istot migrujących wzdłuż tras kolejowych, z drugiej – poprawa jakości podróży, bez dodatkowych, niepotrzebnych przerw i awarii. Oby podobne inwestycje stały się standardem również na innych trasach kolejowych w Polsce, być może uczynić polską kolej bardziej „przyjazną przyrodzie”.
Całość inwestycji w ramach projektu PKP PLK planowana jest na zakończenie w sierpniu 2026 roku. Jest to długoterminowy projekt, który nie tylko podniesie bezpieczeństwo, ale też przyczyni się do ochrony przyrody wzdłuż kluczowej trasy kolejowej w kraju. Niewątpliwie, rozwój nowoczesnych rozwiązań chroniących środowisko jest jednym z priorytetów dla kolejnictwa w XXI wieku i nie ukrywam, że bardzo mnie to cieszy.