1. ZACHOWAJ DYSTANS
Nie traktuj ich nieprzyjemnych uwag czy dziwacznych zachowań nazbyt osobiście. Prawdopodobnie oni wcale się tobą nie przejmują, ponieważ są zbyt zajęci przejmowaniem się sobą.
2. PRZEPRACUJ NEGATYWNE EMOCJE
Dbaj o siebie, myśląc o tym, co chcesz osiągnąć. Skup się na sposobach radzenia sobie ze stresem, aby nie stracić z oczu konstruktywnych i najbardziej twórczych rozwiązań. To twoje życie, twoja kariera,twoja praca – nie pozwól odebrać sobie satysfakcji z robienia tego, co dla ciebie ważne.
3. NIE OCZEKUJ OD „TRUDNYCH”, ŻE SIĘ ZMIENIĄ
Za to ty możesz zmienić rezultaty ich przewidywalnych zachowań, wybierając najlepsze dla samego siebie podejście do danej relacji.
4. NAUCZ SIĘ KONSTRUKTYWNIE REAGOWAĆ
Pomocny będzie komunikat JA – informuj o swoim rozdrażnieniu czy gniewie, bo nikt nie umie czytać w myślach. Niech „trudny” dowie się, co czujesz w związku z jego słowami czy zachowaniami oraz gdzie stawiasz granice.
5. JEŚLI TRZEBA, DOKUMENTUJ
Niekiedy lepiej jest mieć dowód na piśmie. Dotyczy to zwłaszcza poleceń czy wskazówek od osób, które lubią zmieniać zdanie lub mijać się z prawdą.
6. DOWIADUJ SIĘ, CO MYŚLĄ INNI
Nie bój się ich opinii i ocen – a gdy masz wątpliwości, pytaj! Najlepsze będą tzw. pytania otwarte, dzięki którym twój rozmówca będzie miał szansę wypowiedzieć się swobodnie i szeroko (a ty – lepiej go zrozumieć).
7. ZAWSZE NAJPIERW PRZYJRZYJ SIĘ PROCEDUROM
To ułatwia profesjonalną dyskusję o sprawach firmy bez uciekania się do osobistych niesnasek. Nigdy nie wskazuj winnych, chyba że sam w czymś nawaliłeś. Wówczas szybko przeproś i po prostu wracaj do zadań.
8. DZIAŁAJ BEZPOŚREDNIO I DYSKRETNIE
Gdy dzieje się coś niepokojącego, najlepsza jest rozmowa twarzą w twarz. Bądź taktowny, nawet gdy jesteś stanowczy. Zawsze bądź konkretny. Nie „przegaduj” trudności, tylko precyzyjnie je wskazuj.
9. BĄDŹ BEZPOŚREDNI, ALE POWŚCIĄGAJ NEGATYWNE EMOCJE
Im jesteś spokojniejszy, bardziej rzeczowy, szczery, asertywny, tym łatwiej ci funkcjonować. Szanuj innych i siebie – nie zgadzaj się na rozmowę z kimś, kto nie przestrzega zasady wzajemnego szacunku. Zawsze masz możliwość wyboru: możesz poprosić o uprzejme traktowanie albo wyjść.
10. BĄDŹ ROZBRAJAJĄCO WSPANIAŁOMYŚLNY
Kiedy nasze ego jest zdrowe, możemy pozwolić sobie na hojność. Cudze chamstwo nie jest dobrym usprawiedliwieniem dla arogancji z naszej strony. Odwracaj więc złe sytuacje, traktując „trudnych” tak, jak sam chciałbyś być traktowany, czyli uprzejmie. Okazuj im zrozumienie i uznanie. To rozbraja!
Źródło: Muriel Solomon, „Współpraca z trudnymi ludźmi”, Rebis, 2002