Bądź rozbrajająco wspaniałomyślny. 10 zasad postępowania z trudnymi ludźmi

Niemal każdy od czasu do czasu staje się dla drugiego utrapieniem. Wybucha gniewem. Upiera się przy czymś bez sensu. Robi na złość. Niektórzy robią to nagminnie. Jak z nimi postępować?
Bądź rozbrajająco wspaniałomyślny. 10 zasad postępowania z trudnymi ludźmi

1. ZACHOWAJ DYSTANS

Nie traktuj ich nieprzyjemnych uwag czy dziwacznych zachowań nazbyt osobiście. Prawdopodobnie oni wcale się tobą nie przejmują, ponieważ są zbyt zajęci przejmowaniem się sobą.

2. PRZEPRACUJ NEGATYWNE EMOCJE

Dbaj o siebie, myśląc o tym, co chcesz osiągnąć. Skup się na sposobach radzenia sobie ze stresem, aby nie stracić z oczu konstruktywnych i najbardziej twórczych rozwiązań. To twoje życie, twoja kariera,twoja praca – nie pozwól odebrać sobie satysfakcji z robienia tego, co dla ciebie ważne.

3. NIE OCZEKUJ OD „TRUDNYCH”, ŻE SIĘ ZMIENIĄ

Za to ty możesz zmienić rezultaty ich przewidywalnych zachowań, wybierając najlepsze dla samego siebie podejście do danej relacji.

4. NAUCZ SIĘ KONSTRUKTYWNIE REAGOWAĆ

Pomocny będzie komunikat JA – informuj o swoim rozdrażnieniu czy gniewie, bo nikt nie umie czytać w myślach. Niech „trudny” dowie się, co czujesz w związku z jego słowami czy zachowaniami oraz gdzie stawiasz granice.

 

5. JEŚLI TRZEBA, DOKUMENTUJ

Niekiedy lepiej jest mieć dowód na piśmie. Dotyczy to zwłaszcza poleceń czy wskazówek od osób, które lubią zmieniać zdanie lub mijać się z prawdą.

6. DOWIADUJ SIĘ, CO MYŚLĄ INNI

Nie bój się ich opinii i ocen – a gdy masz wątpliwości, pytaj! Najlepsze będą tzw. pytania otwarte, dzięki którym twój rozmówca będzie miał szansę wypowiedzieć się swobodnie i szeroko (a ty – lepiej go zrozumieć).

7. ZAWSZE NAJPIERW PRZYJRZYJ SIĘ PROCEDUROM

To ułatwia profesjonalną dyskusję o sprawach firmy bez uciekania się do osobistych niesnasek. Nigdy nie wskazuj winnych, chyba że sam w czymś nawaliłeś. Wówczas szybko przeproś i po prostu wracaj do zadań.

8. DZIAŁAJ BEZPOŚREDNIO I DYSKRETNIE

Gdy dzieje się coś niepokojącego, najlepsza jest rozmowa twarzą w twarz. Bądź taktowny, nawet gdy jesteś stanowczy. Zawsze bądź konkretny. Nie „przegaduj” trudności, tylko precyzyjnie je wskazuj.

 

9. BĄDŹ BEZPOŚREDNI, ALE POWŚCIĄGAJ NEGATYWNE EMOCJE

Im jesteś spokojniejszy, bardziej rzeczowy, szczery, asertywny, tym łatwiej ci funkcjonować. Szanuj innych i siebie – nie zgadzaj się na rozmowę z kimś, kto nie przestrzega zasady wzajemnego szacunku. Zawsze masz możliwość wyboru: możesz poprosić o uprzejme traktowanie albo wyjść.

10. BĄDŹ ROZBRAJAJĄCO WSPANIAŁOMYŚLNY

Kiedy nasze ego jest zdrowe, możemy pozwolić sobie na hojność. Cudze chamstwo nie jest dobrym usprawiedliwieniem dla arogancji z naszej strony. Odwracaj więc złe sytuacje, traktując „trudnych” tak, jak sam chciałbyś być traktowany, czyli uprzejmie. Okazuj im zrozumienie i uznanie. To rozbraja!

 

Źródło: Muriel Solomon, „Współpraca z trudnymi ludźmi”, Rebis, 2002